Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
18 Mei 2012, 06:05:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Blokkade Si Gewricht  (gelezen 134938 keer)
0 geregistreerde leden en 5 gasten bekijken dit topic.
Hannie
Gast
« Reactie #45 Gepost op: 01 December 2010, 21:30:20 »

Tjonge jonge, wat een berichten... En wat heerlijk om even te kunnen klagen bij mensen die hetzelfde voelen als ik...

Inmiddels loop ik al weken met klachten. Zo'n twintig jaar geleden voor het laatst last gehad van rugklachten tijdens mijn hele studententijd en ik dacht eigenlijk dat het te maken had met ouder worden, een behoorlijke scoliose en het iets te fanatiek hockeyen tot mijn mensendiecktherapeut (inmiddels mijn nieuwe Beste Vriendin) vandaag liet vallen dat ik een blokkade van mijn SI-gewricht had...

Ik wist niet wat het was en ben wat gaan zoeken en kwam dit forum tegen.

Een schrale troost dat ik niet de enige ben, dat het weldegelijk echte klachten zijn en dat het dus inderdaad lang duurt. Ik heb vandaag ook gehoord dat het 'ermee leren leven' wordt. Sterke spieren (die ik heb), blijven bewegen (wat ik doe) geen hoge hakken meer (die stof ik af) en een ander matras (ik ben nu arm).

Zodra de pijn weg is voel je je gewoon een ander mens en wat ik in ieder geval zeker weet is dat het niet tussen mijn oren zit en werken voor mij de beste remedie is. En dat werken bestaat uit voor de klas staan! Gelukkig maar! Zodra ik afwisselend blijf zitten, staan, lopen en kinderen vraag om iets van de grond af te rapen, gaat dat gelukkig wel goed. Maar slapen is werkelijk een crime.

Zo. Ik ben mijn verhaal even kwijt en ik ben blij met al dat geklaag van medelotgenoten, want dat is goed voor mijn moedeloze gevoel!

Groeten,

Hanna
Roos
Gast
« Reactie #46 Gepost op: 23 Februari 2011, 22:04:45 »

Geweldig, ik ben dus ook niet de enige! 4 Jaar geleden ''ongelukje'' gehad met turnen; bye turnsport.
Fysio, manueel, neuroloog; de hele gezellige boel langs geweest.  Tongue. Manueel therapie heb ik 3 jaar profijt van gehad. Tot afgelopen december. Rugpijn as never before. Bij de neuroloog te horen gekregen dat er SI-gewrichten erg geïrriteerd zijn. MRI scan van vandaag gaat hopelijk wat meer wijsheid opleveren (of niet). Of irritatie hetzelfde is als blokkade...who knows. Therapiesessies boekten nul komma niks vooruitgang, wandelen maakt geen enkel verschil - moet ik niet te lang doen en zitten is awful pijnlijk. Dus daar zit ik; al bijna twee maanden in de ziektewet. Over een weekje naar de Arbo arts; iemand ervaring met zo'n figuur? Ik heb vooral zittend werk en daar zit nu juist het probleem.  hmm Anyway, mooi te lezen dat 't niet in de bovenkamer zit!  Wink

Lieke
Gast
« Reactie #47 Gepost op: 24 Maart 2011, 12:32:33 »

Anyway, mooi te lezen dat 't niet in de bovenkamer zit!  Wink

Fijn is dat he, soms kunnen artsen je echt laten voelen alsof je maar wat verzint, krijg je van die reacties als 'leer je pijngrens maar ophogen'. Nou das makkelijker gezegd dan gedaan als je altijd pijn hebt.
Janssen1
Gast
« Reactie #48 Gepost op: 28 Maart 2011, 11:01:15 »

Hier mijn verhaal:

Ik ben nu 28 en heb sinds ongeveer mijn 16e al last van mijn rug. In mijn tienerjaren was het voornamelijk na overbelasting bij zwaar tillen of iets dergelijks.

Nadat ik op mijn 18e gestopt ben met voetbal (ivm gescheurde meniscus) ben ik een stuk stijver geworden in mijn rug. Daarna ben ik aan het fitnessen geslagen waarbij de periode van mijn 20ste tot 24ste vrij stevige en zware krachtraining waardoor ik behoorlijk gespierd was. In deze tijd nooit last gehad van mijn rug )op nu en dan overbelasting na)

Op mijn 24 ste ben ik naar Spanje verhuisd. Door een nieuwe baan en het warme weer is de krachttraining op een zeer laag pitje komen staan. Na 2 jaar spanje, 40 uur kantoorwerke en veel in de auto zitten (op een slechte stoel), had ik op een avond wat last van mijn rechter-onderrur, zomaar zonder enige aanleiding. Verder geen aandacht aan besteed, maar de volgende dag was mijn rug heel erg stijf. De dagen daarna een erg stijven rug en last van mijn rechter-onderrug. Dit last masseren voor een masseur maar dit hielp niets.

Na een paar maanden in Nederland naar een fysio geweest die meteen concludeerde dat het SI-gewricht vast zat en meteen los gemaakt. Maar 1-2 dagen hierna zat het meteen weer vast. De diagnose was: hyperflexibel SI-gewricht. Waarschijnlijk doordat ik eerst veel sportte en gespierder was en daarna 2 jaar niet meer gesport had en spieren verslapt waren.

Inmiddels was ik weer naar Nederland verhuids en kon dus vaker naar de fysio. Na diverse keren kraken en rek-oefeningen ging het nog steeds niet over, dus geswitched naar een chiroprator. Ook deze bleef maar kraken en kraken zonder resultaat.

Omdat deze chiropractor alleen overdag open was ben ik op zoek gegaan naar een chiro die ook savonds open is. Deze vond ik in Den Bosch http://www.chiropractie-denbosch.nl/.

Ik kwam bij een jonge Belgische chiropractor. Ik schat hem 25-28 jaar. In eerste instantie had ik hier mijn bedenkingen bij. Hij vroeg naar het behandelverlenden. Dat was dus constant het zwakke SI-gewricht kraken.

Zijn oplossing: Niet meer het zwakke gewricht kraken want dat had dus al geen resultaat opgeleverd. Hij ging juist het andere SI-gewricht kraken en om het gewricht heen werken. Daarbij moest ik een aantal rekoefeningen doen en lichte krachttraining. Daarbij heb ik een andere stoel in mijn auto laten zetten http://www.welzorg.nl/Pages/Internet_site/3605/Autostoelen.html Investering 1300 euro.

Resultaat: na 3-4 behandelingen zat mijn SI-gewricht niet meer vast en heeft ook sindsdien niet meer vast gezeten!!! Hier was ik uiteraard bijzonder blij mee. Uiteindelijk ben ik in totaal 10 keer bij deze chirop geweest (kosten: 45 euro per behandeling, geen vergoeding door verzekering) Ik kan deze chiropractor/behandeling dan ook aanbevelen.

Huidige situatie: inmiddels ben ik ruim 1-1,5 jaar verder. Mijn SI-gewricht heeft niet meer vastgezeten, maar ik voel hem nog wel enkele dag. Doordat ik zittend werk doe en veel in de auto zit, wordt het gewricht dus ook regelmatig belast. Daarbij voel ik ook een trekkend gevoel in mijn rechterzij richting mijn ribben. Sporten durf ik niet echt, omdat het gevoel in mijn gewricht dan erger wordt. Misschien moet ik toch een tijdje doorzetten en wordt het dan beter?? Dagelijks heb ik nog last van een stijve rug en een zeurend gevoel. Hopelijk gaat dit nog een keer over en ga er nu weer actief mee aan de slag met een therapeut met oefeningen om mijn rug te verstevigen etc. en doe ook weer dagelijks rek-oefeningen.

Kortom: wil iemand nog een keer iets proberen dan kan ik deze chiropractor in Den Bosch aanbevelen. Bovendien kun je hier savonds terecht, wat wel zo fijn is voor werkende mensen.
Marja
Newbie
*

« Reactie #49 Gepost op: 12 Juni 2011, 12:21:58 »

Beste allemaal,
Ik kwam bij toeval op de berichten terecht over de problemen met het SI gewricht. en graag wil ik mijn positieve ervaringen met jullie delen. Ik heb dat probleem 27 jaar geleden opgelopen bij mijn eerste zwangerschap/bevalling. Gelukkig namen de problemen in de loop der jaren af. Twee jaar geleden ben ik gestart met hardlopen en helaas de pijnen kwamen in alle heftigheid terug. De fysiotherapeut op de sportschool heeft mij oefeningen gegeven en gaf ter ondersteuning een ontspanningsmassage. Want alles stond gespannen. Helaas de scheefstand en de pijn bleven. toen werd mij Dorn Therapie aangeraden door een collega die dat ook toepast in zijn praktijk in Groningen. Dus op zoek naar een Dorn-therapeut in mijn woonomgeving en die heb ik gelukkig gevonden. Bij de eerste behandeling stond mijn bekken weer recht. Natuurlijk niet meteen pijnvrij omdat mijn spieren aan de nieuwe stand moesten wennen. Elke dag voor het slapen gaan met een handdoek onder knie trekken om te zorgen dat het gewricht in de juiste stand blijft. Gevolg: al anderhalf jaar pijnvrij. De fysiotherapeut in de sportschool heeft de stand gecontroleerd en bevestigd dat alles weer rechtstaat. Af en toe nog ter controle in combinatie met een heerlijke massage bij de Dorn-thrapeut.  Smiley
Laurens
Newbie
*

« Reactie #50 Gepost op: 10 Augustus 2011, 16:43:10 »

Hoi allemaal,
(
Ik ben 18 jaar en ik heb nu bijna een jaar last van pijn in m'n onderrug en daarbij ook van mijn hamstring.
Mijn bekken gaat inderdaad scheef staan waarvoor mijn hamstring wil compenseren, aanspant, en pijn gaat doen.
Loop al lang bij de fysio en manuele therapeut: zet hem zo nu en dan recht etc.
- Ik heb last bij tillen van zwaren dingen (dit vermijdt ik zoveel mogelijk), rennen, tafeltennissen, fietsen (minder), zwemmen schoolslag (wordt ook afgeraden, borstcrawl is beter)

)

VEEL OEFENEN!
Ik ben voor de zomer begonnen met het trainen van rompspieren. Oefenenen is bij mij (denk ik) het enige wat helpt. Ik doe, als ik kan, elke dag oefeningen en ik ben daar ongeveer een uur mee bezig. Het is lastig om dit vol te houden. Mijn motivatie is om ooit weer zonder blessure te kunnen tafeltennissen.
Hieronder een onduidelijk overzicht van de oefeningen:
- Buiklig, benen omstebeurten optillen en omhooghouden
- Ruglig, benen op de grond en rug optillen > dan een been strekken en vasthouden, dan andersom
- Zittend op handen en knieen, rechterbeen + linkerarm omhoogtillen, dan andersom
- Zittend op handen en knieen, rechterbeen + rechterarm omhoogtillen, dan andersom
'de plank'
'de plank zijwaarts'
Sit-ups

Het gaat zo nu en dan nog steeds scheef staan. Ik heb een manier gevonden om het makkelijk zelf recht te zetten.
Dit doe ik door met m'n heup hele grote rondjes te draaien. Mijn blessure zit rechts, daarom draai ik rondjes met de klok mee. Vooral het gebied van 9 uur tot 3 uur (de bovenkant van de klok) is belangrijk. Van mijn fysio mag ik dit zelf doen, maar ik zou dit niet toepassen zonder goedkeuring van uw fysiotherapeut.

Veel sterkte allemaal!
Laurens
belinda203
Newbie
*

« Reactie #51 Gepost op: 26 September 2011, 20:38:59 »

Ook hier al zeker 10 jaar last van rugproblemen. Diverse soorten therapie gehad en ook verschillende diagnoses.
Nu weer sinds april 2011 flink last van mijn onderrug,Ik ben eerst 50% in de ziektewet gegaan maar ook 50% werken kon ik qua pijn niet volhouden.Nu zit ik al 4 maanden geheel thuis,zij het dan wel dat ik nu probeer 2 keer 4 uur per week op therapeutische basis te werken.Er is intussen een MRI gemaakt evenals foto's van rug en bekken.Hierop zijn volgens zeggen geen afwijkingen op te zien. Dit is enorm frustrerend omdat ik wel degelijk pijn heb bij mijn rechter SI-gewricht. Ook heb ik al de halve apoheek aan pijnstillers gehad die of maar even helpen of helemaal niet. Nu neem ik nog 2 keer per dag Ibuprofen 600.Vandaag voor de zoveelste keer bij de huisarts geweest en nu is het idee dat ik een scheefstaand si-gewricht rechts heb. Als alles goed verloopt moet een Manueel therapeut hier wat aan gaan doen,voordat ik weer kan starten met vervolgtherapie voor de spierversterking van mijn spieren rondom.die hebben nu dus totaal geen zin vanwege dit probleem aldus de arts. Ik hoop dat de bedrijfarts dit probleem erkend en een nieuw schema opsteld om opnieuw mijn werk op te kunnen gaan pakken.Ik werk in een verzorgingshuis dus dat is al geen simpel beroep.
Kunnen jullie wel werken met de problemen??
droppie8
Newbie
*

« Reactie #52 Gepost op: 28 November 2011, 23:11:50 »

hallo allemaal,
wil graag de volgende ervaringen delem:
Een paar jaar geleden drukpuntmassage gehad, geen centje rugpijn ervoor, was voor de ontspanning tot er op mijn si gewricht gedrukt werd...ik voelde meteen pijn.De volgende dag zenuwpijn onder in mijn rug en het werd steeds erger uitstralend naar mijn bil en been. Dik jaar pijn gehad en met veel oefeningen vanaf gekomen.

Een paar weken geleden had ik een spierknoop achter op mijn schouder, die komt regelmatig terug, en na 3 behandelingen ben ik daar wel vanaf zoals gewoonlijk. Ook nu maar helaas helemaal op het einde van de 3e behandeling drukte de fysio op mijn si gewricht (dit keer aan de andere kant van mijn rug) en weer meteen zenuwpijn de dag erna en de volgende dagen steeds erger. Dit keer meer geluk en met pijnstillers na 3 weken wel weer te doen. Geen uitstraling dit keer.

Wat ik heb geleerd is dat er geen fysio of masseur of wie dan ook nog aan mijn si gewrichten mag komen, hoe goed bedoeld ook! Het zal vast een zwakke plek bij mij zijn maar ik ben vast niet de enige.
De fysio therapeut was ervan geschrokken en helpt mij nu met het herstel en ook zij denkt dat het beter is dat niemand meer aan mijn si gewricht komt.

Dus LET OP!! Met behandelingen en als het te laat is dat ze ook daarna er niet weer aan komen maar ''eromheen'' werken.
Ik hoop zo iemand deze klachten te helpen voorkomen of op te lossen want het kan gemeen zeer doen...zoals bekend...Sterkte allemaal!!
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer