Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
18 Mei 2012, 06:58:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kraakbeenletsel  (gelezen 1538 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
amio1995
Newbie
*

« Gepost op: 29 Juni 2011, 16:37:59 »

Hallo,

Ik ben een meisje van net 16 jaar en ik heb bijna 6 weken terug kraakbeenletsel in mijn enkel opgelopen. Het zit op 2 plaatsen, op mijn sprongbeen(Talus) en op mijn scheenbeen(Tibia). Ik heb nog heel veel pijn en kan er nog steeds niet op lopen, zelfs mijn voet op en neer bewegen is al te pijnlijk. De arts zei dat het uit zichtzelf kan herstellen en dat er geen losse kraakbeen fragmenten in mijn enkel zitten. Hij heeft alleen niet gezegt hoeveeste graad kraakbeenletsel het is, maar wel dat het zichzelf kan herstellen. Ik heb ergens gelezen dat dat alleen mogelijk is bij 4e graads kraakbeenletsel maar ik kan ernaast zitten.

Heeft iemand ervaring hiermee en kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voordat het kraakbeen enigsinds is hersteld en ik weer kan voetballen?

Ik ben een soort van wanhopig want ik heb al 3 jaar niet gevoetbalt door allerlei blessures en dit komt er nu weer bij en ik wil gewoon heel graag weer sporten!

Hopelijk kan iemand mij antwoord geven op mijn vragen!

Groetjes,
Aďsha
Isa
Jr. Member
**

« Reactie #1 Gepost op: 03 Augustus 2011, 16:08:09 »

Hoi,

Ik had ook kraakbeen letsel aan de voorkant van mijn enkel en ik heb een injectie gehad. In die injectie zat hydralonzuur het heette Synvisc je zou op internet ff kunnen googlen.
Het heeft bij mij geholpen!
Suc6
amio1995
Newbie
*

« Reactie #2 Gepost op: 06 Augustus 2011, 11:20:03 »

Heey Isa,

Bedankt! Bij mij is het probleem alleen dat er bij mij Dystrofie is ontstaan in mijn enkel en dat heeft zich verspreid tot mijn bekken aan mijn rechterzijde, dus ze willen niet aan injecties beginnen Sad

Greetsz!
zimonzlot
Newbie
*

« Reactie #3 Gepost op: 11 Augustus 2011, 11:24:46 »

Aan je verhaal te horen heb ik het vermoeden dat je er even geen raad mee weet.
Ik denk dat het voor jou verstandig is om naar een sportfysiotherapeut te gaan om te gaan revalideren. Dit is heel gebruikelijk na een dergelijke operatie. De fysio kan je precies vertellen wat er mogelijk is met je enkel en hoe lang het gaat duren.

Vergeet niet dat kraakbeen vaak zeer matig hersteld. Dit komt door een gebrek aan aanleg van bloedvaten naar deze harde structuur. Daarom is het belangrijk dat de omringende spieren etc. worden versterkt om het kraakbeen te ontlasten.

Helaas snappen sommige artsen niet dat revalidatie na een operatie geen overbodige luxe is. In die weken dat je het been amper kunt/mag belasten verzwakken spieren, pezen en andere structuren dermate dat gerichte oefentherapie je weer op je gewenste sportniveau kan brengen. Succes!!

www.optimaalsporten.nl
De oplossing zit vaak in de oorzaak
amio1995
Newbie
*

« Reactie #4 Gepost op: 11 Augustus 2011, 11:38:06 »

Heey Zimonzlot!

Dank je wel!

Nou ik loop al in een revalidatiecentrum en daar ben ik al 3 maanden druk bezig met revalideren en het wil gewoon niet beter gaan. Ik ben tevens niet geopereerd aan mijn enkel, dat vonden ze niet nodig zeiden ze. De arts zei dat omdat ik net 16 ben het zich gewoon uit zichzelf kan herstellen.

Groetjes,
Aďsha
Dtjuh18
Newbie
*

« Reactie #5 Gepost op: 17 Oktober 2011, 23:19:57 »

Hallo mensen:)!
Ik heb een vraagje:
Ik ben een meisje van 19 jaar en loop al vanaf kleins af aan, 8 a 9 jaar oud, te balenn met mijn enkels.
Elke keer na trainingen had ik last van mijn enkels en ging ik naar mijn moeder toe met de mededeling: ''Mam ik heb weer last van mijn enkels''! Waarop mijn moeder antwoordde: ''Stel je niet zo aan dat is spierpijn''! ''Oke'' dacht ik en bleef trainen...
Helaas bleef de pijn continu aanhouden na t trainen:(!
Zoals elke dag ging ik gewoon 's avonds naar bed..
De volgende dag werd ik wakker en ik kon niet meer lopen van de pijn in mijn rechterenkel..
Heel vreemd hij was niet dik en er was niets aan te zien dus mijn ouders zeiden: ''Stel je niet aan en ga gewoon lopen''..
Toen zat ik 's middags huilend op de bank van de pijn en zijn we toch naar de EHBO gegaan!
Toen we daar kwamen eerst onderzoeken en foto's! Uiteindelijk kwam de arts mij vertellen dat ze wel iets vaags op de foto zagen maar ze niet goed konden zien wat t was maar vanwege me pijn me naar huis gestuurd met 2 weken gips..
Na die 2 weken gips ging het weer goed maar na t trainen ging t weer net zo slecht dus uiteindelijk me sport dan maar opgeven!
Toen ging t redelijk maar de pijn bleef continu:(! Tja wat kon t dan zijn??
Niemand had een idee en na foto's en MRI scans enzo hadden ze t maar opgegeven..
Totdat ik in Mei 2008 mijn enkelbanden scheurden tijdens gym!
Op naar t ziekenhuis foto's gemaakt niks op te zien maar er bleek een heel klein breukje te zitten dus terug voor een MRI scan! 2 weken later terug naar t ziekenhuis voor de uitslag!
Ik was toen 15 jaar.. Daar kreeg ik die schrik van mijn leven! de arts liet de scan zien en vertelde mij: ''Tja meis dit ziet er niet goed uit je hebt kraakbeenslijtage in je enkel en t enigste wat ik voor je kan doen is een operatie doen kijken of het beter word’’! SHIT dachten ik en mijn moeder!!! WAT MOETEN WE NU?? 15 jaar en al slijtage??
Naja dan maar die operatie want misschien word het er beter op..
Dus 11 Novemeber 2008 ben ik geopereerd aan mijn enkel..
Heel veel pijn en een lange weg te gaan..
Helaas bleek na de 6 weken geen verbetering en het niet minder is geworden..
SHIT voor niks onder het mes dus:(!
Maargoed rechts ging wel redelijk maar toen kwam links..
NEEE dachten ik en mijn moeder het zal toch niet zo zijn dat je het ook in links hebt?
Dus ik nieuwe afspraak gemaakt bij de orthopeed en meteen MRI gemaakt!
En ja hoor die stomme slijtage heb ik ook in links maar al een stuk erger..
Ook deze enkel MOEST geopereerd worden anders liep ik gevaar!
Dus 29 Januari 2010 onder het mes voor mijn linkerenkel!
Ook aan die heel veel pijn en een lange weg tegaan!
Helaas bleek ook deze keer dat de operatie niks gedaan heeft en het nog steeds zo erg is!
Naja dan is het gewoon klaar en moet ik ermee leren leven dacht ik op dat moment!!
Dus ik ging verder met mijn leven maar wel met in mijn achterhoofd: rustig aan doen, niet sporten en gewoon normaal doen!
Helaas ging het weer mis! Ik was een potje aan het voetballen en toen scheurde ik de enkelbanden van mijn linkerenkel!
Hup naar de EHBO foto’s gemaakt en daar zag je op dat die slijtage nog erger was geworden!!!
‘’NEEEEEEEEEEEEEEE WAT HEB IK MEZELF AANGEDAAN??’’ dacht ik op dat moment..
Toen kwam de orthopeed en stelde voor nog 1 operatie te doen en als die niet zou werken dan MOEST ik er echt mee leren leven!
Dus nog 1 operatie dan maar.. Dus op 29 Maart 2011 werd ik opnieuw geopereerd aan links..
Ik vond het zo spannend en eng allemaal.. Ik dacht: ‘’Hopelijk doet deze operatie wat en is het niet weer voor niks’’. 
Helaas kreeg ik 2 maanden na de operatie slecht nieuws: ‘’Sorry maar ook deze operatie heeft niks gedaan en je zult er echt mee moeten leren leven’’. 
Met een heel rottig en naar gevoel verliet ik het ziekenhuis. Nu bijna 1 jaar verder ben ik nog steeds aan het balen!
Ik heb al bijna een halfjaar fysio en het enigste wat we daar hebben bereikt is dat ik weer kan lopen!
Voorderest niks want ik heb veelste veel pijn!! Ondertussen ben ik al bij de pijnpoli geweest en dystrofie is uitgesloten dat heb ik NIET! Fysio weet niet waar mijn pijn+klachten vandaan komen, de huisarts weet het niet en geen enkel orthopeed!
Nu heb ik een verwijzing gekregen voor de Sint Maartenskliniek in Nijmegen en daar krijg ik nu een oproep voor!
Ik hoop dat hun mij toch nog verder kunnen helpen en mijn pijn minder kunnen maken!

Nu is mijn vraag:
Zijn er nog meer mensen met deze klachten?
Wat is er verder bij jullie gedaan?
Waar heb je nu nog last van?
Het lijkt me leuk om in contact te komen met mensen die hetzelfde als mij hebben omdat ik niet veel mensen van mijn leeftijd tegen kom met deze problemen.
Bedankt voor jullie reactie’s alvast:)!

Groetjes Delilah
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer