Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
18 Mei 2012, 08:09:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 26 27 [28]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kniepees Afgescheurd  (gelezen 88191 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
frans
Newbie
*

« Reactie #405 Gepost op: 17 Juni 2011, 09:53:22 »

Dag iedereen,

Graag wou ik wat meer informatie over mijn pattellapees die af gescheurd is op 20-10-2010 na een werkongeval.g
Kunnen jullie mij vertellen wat ik nog kan doen  na bijna 8maanden revalidatie ik heb nog steeds steken in mijn knie en regelmatig voelt hij nog warm aan als ik zware inspanningen doe is dit normaal of niet .
Mijn draad is gebroken na 6maanden en de dokter wil hem niet verwijderen aangezien ik een lichte vorm van sudeck heb zegt hij.
Ik kan nog steeds niet op mijn knie zitten was dat bij jullie ook zo?
Ondertussen ga ik nog altijd 3xper week naar de fysio.
kunnen jullie mij iets meer vertellen wat er mij nog te gebeuren staat.

Met viendelijke groeten,
frans
Roger de Gier
Newbie
*

« Reactie #406 Gepost op: 17 Juni 2011, 17:03:02 »

Hallo forumlezers,

Ook ik was een paar maanden geleden in de prijzen gevallen ( 9 maart 2011) en had tijdens een lay-up mijn patellapees links volledig afgescheurd. Mijn knieschijf zat ineens wel erg hoog in mijn been en alles zat volledig op slot. Je weet dat het natuurlijk helemaal fout zit op dat moment. De volgende dag ben ik geopereerd en is de pees dmv een ijzerdraadje weer vastgezet. Daarna 6 weken in een gipskoker rondgehuppeld en vorige week (8 juni ) eindelijk mijn ijzerdraadje er weer uitgehaald. Na het gipsgebeuren heb ik een brace gehad die maximaal 70 graden kan buigen. Na de laatste operatie is de brace weer teruggezet naar 50 graden. Binnen een maand moet dit uiteindelijk weer naar 90 graden verder gaan. Of ik dat qua buigen ook al kan is natuurlijk de vraag. Vanaf half juli zal dan eindelijk mijn revalidatie gaan starten. Het enige dat ik nu nog mag is gestrekt been aanspannen en pees flexibel maken door het te buigen zonder weerstand.
Dit is mijn verhaal in een notendop. Ben nu zonder ijzerdraad niks meer waard en ben erg bang dat mijn pees weer los zal scheuren. Ook voelt mijn knie alsof hij door de gehaktmolen is gegaan en lijkt de pees veel langer dan de gezonde pees. Op de foto was wel alles op de juiste plaats en mijn pees zag er bij de operatie goed uit. Dat klinkt hoopvol.
Als gymleraar wil ik natuurlijk weer snel aan de slag maar zonder dat het gevaar opleverd ( er loopt immers zo een kind tegen je aan en je weet maar nooit). Is er iemand op het forum die wat tips heeft vwb oefeningen. Zelf slik ik ruta graveolens (een kruid dat in het bijzonder goed is voor afgescheurde pezen) en probeer als mijn knie weer dik is mijn been hoog te leggen. Ook reacties van lotgenoten die in de revalidatie zitten en hoe dat gaat zijn erg welkom. Hoe mijn revalidatie verloopt zal ik hier steeds updaten. Ben erg gemotiveerd ook al weet ik dat de weg lang en pijnlijk zal zijn. Helaas mis ik ook al mijn voorste kruisbanden in die knie dus dat helpt allemaal ook al niet erg mee. Iedereen veel succes en sterkte gewenst Clap Clap

Jolanda
Newbie
*

« Reactie #407 Gepost op: 05 Juli 2011, 11:52:36 »

Hallo Roger en welkom!

Ik ben nu ook een tijd met revalidatie bezig en tot nu toe gaat het best goed.
Iedere dag heb ik wel iets waarvan ik denk "he dat kon ik niet meer en nu wel"

Met een brace heb ik geen ervaring.
Omdat mijn ijzerdraadje heel erg vervelend aanvopelde kon ik na het verwijderen op 14 Maart maar 15 graden buigen.
Mijn trauma arts zei dat het een goede oefening was om liggend op bed of op de bank je been een stuk gestrekt te heffen, dat een aantal seconden vast te houden en dan je been weer langzaam te laten zakken.
Dat dan in een aantal series doen en het vasthouden qua tijd en herhaling opbouwen.

Het weer buigen vond ik vreselijk en eng want de knie was nog helemaal opgezwollen en voelde strak aan.

Ik ben nu sinds medio mei aan de gang met een fysiotherapeut en zit nu na nog geen 2 maanden op 90 graden buiging en ik mocht vanaf 75 graden actief gaan buigenndoor de voet op de onderste tree van de trap te zetten en langzaam zo ver mogelijk te buigen en dat een aantal tellen vast te houden...dit ook weer in series opbouwen.

Wat mij heel erg geholpen heeft om aan het rare gevoel te wennen bij het buigen en ook het been verder gebogen te krijgen is schuin op de bank gaan zitten met het aangedane been op de bank en dan je been langzaam over de rand van de zitting laten zakken terwijl je je been steeds verder buigt.
Op het moment dat het echt vervelend aan gaat voelen kijk je op de klok en probeer je 5 minuten zo te blijven zitten.
Ik ben met deze oefening echt heel snel van 15 naar 75 graden gegaan en vanaf 75 graden mag je die buigoefening op de trap gaan doen.

Nog een goede oefening is met je aangedane been net doen of je ergens overheen stapt vooruit en achteruit.
In het begin is het een hoop gestuntel maar je zult je verbazen in hoe snel je verbetering opmerkt.

Heel veel succes en houd vol.......en als het een paar dagen tegenzit niet opgeven......de dips horen er echt bij!

Jolanda
dirk dalebout
Newbie
*

« Reactie #408 Gepost op: 26 Juli 2011, 15:47:42 »

hallo allemaal

ook ik heb mijn knie pees afgescheurd 28-05-2011 met voetballen naar het ziekenhuis geweest konden niets vinden had veel pijn toch naar huis gestuurd op 05-06-2011 moest ik terug komen zagen op de mri scan dat de pees is afgescheurd toen een operatie en 6 weken in het gips nu begin ik morgen met de volgende fase therapie wat een elende allemaal het moet toch gebeuren ik kan nu al aardig op het been staan en hem iets buigen maar de weg is nog lang voor je weer fit ben ik hou jullie op de hoogte van therapie groetjes
dirk dalebout
Newbie
*

« Reactie #409 Gepost op: 06 Augustus 2011, 23:50:49 »

dirk dalebout

hollo lotgenoten hier een bericht van mijn ben nu 2 weken bezig met therapie gaat vrij goed zit over de 90 graden buiging nog 1 week en dan ga ik fietsen kan ook al veel zelf zoals veter strikken voorin in de auto gaat goed voor uit volgende week eerst een weekje centerparks een dan weer er tegen aan groetjes
Imcaa
Newbie
*

« Reactie #410 Gepost op: 15 September 2011, 22:14:17 »

Hallo,

Vorig jaar oktober heb ik een scooter ongeluk gehad en na 3 maanden kwamen ze er achter dat mijn knieschijf gebroken was en mijn patella pees toen der tijd afgescheurd.. De pees is wonder boven wonder vanzelf aangegroeid maar de pijn blijft en ik kan eigenlijk niks, alleen lopen.
Niet hurken, niet rennen etc... In oktober word ik geopereerd en gaan ze dat stukje knieschijf wat los zit er uit halen, alleen moeten ze hierbij weer door die pees.. 6/8 weken gips en dan revalideren.. Ik had nog een beetje goede hoop dat het misschien mee zou vallen maar nu ik dit lees kan ik me maar beter voorbereiden op een zware aantal weken..
Is het te doen met een heel been in het gips of is het één grote ramp?

dirk dalebout
Newbie
*

« Reactie #411 Gepost op: 19 September 2011, 14:46:37 »

hallo imcaa

ik heb eind mei mijn pees afgescheurd ben 8 juni geopereerd toen 6 weeken in het gips

ik vondt het gips niet leuk je ken bijna niets normaal naar wc douce enz voort maar naar een paar weeken

ging het wel nu ben ik volop aan het trainen het gaat vrij goed

ik hoop voor jou dat alles goed gaat

groeten dirk

Peter Jansen
Newbie
*

« Reactie #412 Gepost op: 17 Oktober 2011, 21:55:23 »

Verhaal vooraf: 8 jaar geleden (2003) de kniepees in m'n linkerbeen afgescheurd en na heel lang pas weer volledig bruikbaar geworden.

2 Juli 2011:
Tijdens het op een holletje over een ongelijke ondergrond willen gaan, was daar ineens een "knap" die ik zowel hoorde als voelde. Was toch wel een heel behoorlijke pijn en toen ik weer helemaal bij was, bleek ik 2 meter verder te liggen dan het punt wat ik voor het laatst gezien had. De val heb ik niet meegekregen, wel de pijn aan zowel de rechterknie als de linkerelleboog.
De ambulance werd gebeld en was snel terplaatse. De ziekerverzorger dacht dat mijn knieschijf gebroken was omdat de knieschijf omhoog getrokken was.
Ik wist op dat moment al dat dit die pees was, zoiets vergeet je niet zo snel.

Om een lang verhaal iets korter te maken:
De volgende dag ben ik geopereerd aan de knie en werd de elleboog in een rekverband gezet.
Omdat het niet mogelijk was met 2 krukken te lopen werd besloten het gips te ervangen door een gipskoker, zodat ik alles met 1 kruk af kon.
Na 6 weken gips mocht het er eindelijk af.
Van de gipsmeester kreeg ik te horen dat ik maar 2 oefeningen mocht doen: het been gestrekt naar voren brengen en achterwaards buigen. Absoluut niet meer.
Aangezien ik nog wel wat wist van de vorige keer ben ik ,eigenwijs als ik ben, ook mijn been zittend gaan buigen.
Dat ging wel heel erg goed na 5 dagen zat ik al over de 60 graden, en na een ruime week al op de 90 graden.
Ik ging dus met een goed gevoel op controle bij de chirurg 2 weken na de verwijdering van het gips.
Ik was wel heel erg verbaasd toen de chirurg graag wilde dat ik zittend op de behandeltafel mijn been recht vooruit zou strekken. Dat had ik nou net niet geoefend en bleef steken op ongeveer 45 graden. Er wordt verwacht dat ik bij de volgende controle het been geheel kan strekken met een gewicht van 2 kilo eraan! Ik ben dus vol goede moed naar de fysio getogen en daar nu 2 x geweest. Ik krijg dan op maandag de oefeningen en de rest van de week mag ik ze zelf in de sportschool uitvoeren. De oefeningen behelsen voornamelijk fietsen, steeds zwaarder, en lichte krachtoefeningen voor de bovenbeenspieren. Maandag proberen of de crosstrainer lukt! Ook de trap oplopen lukt al aardig, mits er aan 2 kanten een leuning zit.
Wel merk ik vaak dat het buigen geremd wordt door het stukje ijzerdraad wat in de knie zit.

Wat ik eigenlijk met mijn verhaal wil aangeven is dat een goede revalidatie valt of staat met de fysiotherapeut die je hebt.
Bij mijn vorige peesbreuk werd er alleen maar gewreven en gekneed en verder weinig oefeningen gedaan. Het niveau dat ik nu al bereikt heb was de vorige keer pas na een half jaar bereikt.

Wat een geluk!
29 September voelde ik ineens iets prikken aan de zijkant van mijn knie.
Het voelde absoluut niet prettig maar op 30 September moest ik toch op controle dus dat kwam mooi uit.
De chirurg keek eerst wat raar op toen ik hem vertelde dat het ijzerdraadje gebroken was.
Hij vond het wel wat erg snel en geloofde het eigenlijk niet.
Foto laten maken en inderdaad de draad was door.

Maandag 3 Oktober werd de draad voor het grootste gedeelte verwijderd, het stukje wat door de knieschijf gaat is blijven zitten.
Vandaag 17/10 zijn de nietjes uit m'n knie gehaald.

Met vriendelijke groet,
Peter.
JohnS1963
Newbie
*

« Reactie #413 Gepost op: 31 Oktober 2011, 13:52:31 »

Hallo,
Op 22 oktober jl. mijn kniepees aan de onderkant afgescheurd, dezelfde dag is de pees met haakjes aan de knieschijf vastgezet. Nu een week een spalk gehad en vandaag in het gips. Dit moet nog 5 weken blijven zitten. Mag het met krukken wel belasten. Daarna zou er niks meer omheen gaan. Informatie van ziekenhuis heel slecht. Wat kan ik verwachten. Ik hoorde vandaag dat wanneer het gips eraf gaat, ik kan starten met fysio en dit nog eens 6 tot 10 weken duurt. Als ik de verhalen op dit forum lees, duurt het allemaal veel langer. Vragen die bij me opkomen:
Wanneer kan ik weer gewoon op een stoel zitten. Wanneer kan ik weer autorijden ?
Wanneer kan ik weer fietsen, boodschappen doen enz.
Reacties zijn welkom.
Arjan J
Newbie
*

« Reactie #414 Gepost op: 01 November 2011, 20:07:52 »

Hallo,

15 september jl.met een badmintonwedstrijd viel ik dus in de prijzen. Mijn kniepees afgescheurd. Nu is het allemaal weer aan elkaar gezet, maar zonder ijzerdraad. Dus afgelopen donderdag na 6 weken gips is de revalidatie echt begonnen. Mijn knie hoeft niet meer onder het mes om een ijzerdraad eruit te halen. Al weet ik niet wat voor het uiteindelijke resultaat beter is.

Zonder aanvullende informatie kon ik het ziekenhuis verlaten. Alles zou goed zijn en doe niets om over de pijngrens te gaan. Gisteren voor het eerst naar de fysio gegaan. Daar bleek dat ik wellicht al te veel gedaan heb... maar ja, ik ben nergens over de pijngrens gegaan.
Na 4 dagen loop ik zonder krukken, kan mijn knie tot bijna 45 graden buigen. Dit allemaal door zelf te oefenen. Maar we weten dat er nog 6 tot 9 maanden voor staan om volledig te revalideren.

Wel is het jammer dat het ziekenhuis je weg stuurt met te weinig informatie/voorlichting. Het komt op mij over, dat het verplegend personeel er te weinig ervaring mee heeft. Inderdaad zijn het de kruisbanden/meniscussen waarmee veel meer ervaring is opgedaan. Maar je wil ook met deze blessure toch uiteindelijk optimaal herstellen.

Dus voorlopig doe ik rustig  mijn oefeningen en hoop ik dat de spierkracht snel terugkomt. Dit scheelt m.i. al veel met de mobiliteit van je been.

Het zou mooi zijn als de mensen van die al weer een tijdje hersteld zijn, nog eens een bericht plaatsen om te laten weten wat ze uiteindelijk na bijv. een jaar weer kunnen. Zijn ze 100 % hersteld ?? Konden ze uiteindelijk weer sporten ? Merken ze nog beperkingen ? Hebben ze nuttige tips ??  
dirk dalebout
Newbie
*

« Reactie #415 Gepost op: 01 November 2011, 20:23:12 »

hallo john en arjan

ik ben dirk op 28 mei 2011 heb ik ook mijn pees afgescheurd met voetballen konden  10 dagen later operatie 6 weken gips ik ben nu 3 maanden bezig met revalidatie gaat in het begin erg langzaam alles heeft zijn tijd nodig ik ben nu halve dagen aan het werk in de bouw valt tegen ik mis nog kracht in het been als je uit het gips kom begint het pas de weg naar herstel ze zeggen dat je moet rekenen op 10 tot 12 maanden voor voledig herstel als jullie nog iets willen weten hoor ik het graag

groeten dirk
Arjan J
Newbie
*

« Reactie #416 Gepost op: 14 November 2011, 21:14:18 »

Hallo,

Even een update.....na 2 weken fysio kan ik al weer ruim 110 graden buigen, rij ik weer auto, heb al onbelast gefietst op een hometrainer.... Het lijkt snel te gaan, al mis ik nog veel kracht in mijn bovenbeen..  Ik doe rustig aan zonder zaken te forceren, maar als dit herstel zo doorzet heb ik een goede hoop op volledig herstel.

Tria
Newbie
*

« Reactie #417 Gepost op: 18 November 2011, 10:14:31 »

Een update van mij na meer dan 5 jaar geleden te zijn geopereerd van een patellapeesruptuur. Heb toendertijd actief bijgedragen tot het forum ("philippe") en ben de berichten van lotgenoten later steeds blijven lezen. Ik wil iedereen vooral een hart onder de riem steken en dan vooral zij die vrezen dat ze niet meer zullen kunnen sporten zoals voorheen... want hun vrees is ongegrond.
Voor m'n blessure had ik enorm veel last van peesontstekingen in beide knieën. Ik deed aan zaalvoetbal wat de zaak al helemaal niet vooruit hielp. Met de regelmaat moest ik ijs leggen, bij de kiné gaan en voldoende rust nemen. Toen m'n pees dan volledig over was (ik was toen 29) dacht ik dan ook dat het helemaal voorbij was. Maar toch, ik herstelde, deed spierversterkende oefeningen en begon opnieuw te voetballen. M'n geopereerde knie deed het niet slecht, het gevoel was anders, maar van de ontstekingspijn was ik verlost. M'n andere knie bleef daarentegen opspelen. Ik gaf het zaalvoetbal op, niet alleen omwille van m'n knieperikelen, maar ook omdat ik er wat op uitgekeken was.
Omdat rust echter roest, ben ik een andere bezigheid gaan zoeken. Ik deed al wat fitness omdat ik de kracht in m'n benen wou blijven behouden en zo de druk van m'n knieën probeerde weg te houden. Toen m'n zoontje zwemlessen nam, heb ik ook een lesje crawl gevolgd. Toen bleek dat ik door een betere techniek verder dan 50 m kon zwemmen zonder uitgeput aan de overkant te raken, begon een idee in m'n hoofd te spelen. Ik kocht me een racefiets en maakte 's zondags tochten met vrienden. Enkel lopen belette me nog om van triatlon te gaan proeven. Ik liep m'n eerste meters, door de schokken speelde m'n knie weer lichtjes op maar ik was een doorzetter en bleef het lot tarten. Met mondjesmaat (ik spreek dan over maanden) kreeg ik een beter gevoel in m'n knieën. Fysisch maakte ik snel vooruitgang, maar omdat pezen en spieren zich veel trager aan een toenemende intensiteit aanpassen was het opletten voor overbelasting. Ik nam voldoende tijd en dreef het niveau van m'n trainingen slechts langzaam op. En wonderwel voelden m'n knieën steeds beter aan. Ik deed een 1/8 triatlon, later een aantal 1/4 en vorig jaar de Ironman van Antwerpen (1/2). Momenteel train ik voor de marathon van Rotterdam... zonder een pijntje, prikje of zeertje in m'n knieën. Niet voor, niet tijdens en niet na m'n trainingen. In 2013 of 2014 ga ik voor een volledige triatlon.
De sleutel tot een volledig herstel is volgens mij het versterken van alle mogelijke spiergroepen om zodoende de druk van de knieën weg te houden. Triatlon mag dan een heel belastende en intensieve activiteit zijn, het is volgens mij ook de meest complete sport waarin alle mogelijke spieren, pezen en weefseltjes versterkt worden. Vroeger deed ik als een gek aan zaalvoetbal, 2 uurtjes per week, en voortdurend speelden m'n pezen op. Nu doe ik verstandig aan triatlon, gebruik trainingsschema's en train in topweken 14 uur.
Uiteraard is elk geval apart en ik wil al zeker niemand aanporren om triatlon te gaan doen, maar wat ik wil aantonen is dat met een verstandige aanpak veel mogelijk is.
Veel succes, moed en doorzettingsvermogen aan zij die nog moeten.

Philippe
Pagina's: 1 ... 26 27 [28]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer