Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
18 Mei 2012, 08:15:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kniepijn  (gelezen 1849 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
BramAP
Gast
« Gepost op: 04 April 2011, 17:33:47 »

Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar wil gelijk even wat vragen.

Sinds een week of 4 ben ik begonnen met hardlopen, heel rustig aan nog en opbouwend. Maar ik krijg toch last van beide knieën, de pijn zit voornamelijk aan de zijkanten. En bij iedere stap die ik doe bij het hardlopen doet het echt pijn. Het lijkt ook wel iets steeds iets erger te worden. Mijn warming up en cooling down kunnen wel iets beter denk ik zelf. maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet oplossen. Waarschijnlijk is het ook verstandig om een bezoek te brengen aan de fysiotherapeut. Maar ik dacht ik zal mijn vraag eerst hier neerleggen. Ik dacht zelf dat het komt door mijn iets wat te veel overgewicht +- 10 kilo. Maar daarom wil ik juist gaan hardlopen. Maar het lijkt net of mijn knieën het niet aankunnen.

Nou als iemand hier een tip over heeft, dat zou me wel helpen.

Bedankt alvast.
zimonzlot
Newbie
*

« Reactie #1 Gepost op: 04 April 2011, 20:17:17 »

Hey Bram,

Welkom op het forum. Hardlopen is een uitstekende methode om aan je uithoudingsvermogen te werken en om de nodige kilo's kwijt te raken. Er kleven vaak ook nadelen aan hardlopen. Het is namelijk een zeer blessuregevoelige sport zoals je merkt.

Je geeft aan dat je tien kilo overgewicht hebt. Je knieen krijgen in deze sport aardig wat te verduren. Ga maar eens na dat je knieen bij iedere stap tot driemaal je lichaamsgewicht te verwerken krijgen. Ben bang dat hardlopen op dit moment nog te zwaar voor je is en dat de knieen overbelast zijn geraakt. Ga anders eerst een lange afstanden wandelen en/of je bovenbeenspieren trainen zodat ze kunnen wennen aan de belasting.

Over de cooling down en warming-up kan ik alvast verklappen dat ze geen blessurepreventieve werking hebben. Onderzoek wijst uit dat een warming-up wel je prestaties bevordert, maar geen blessures kan voorkomen.

www.optimaalsporten.nl
De oplossing zit vaak in de oorzaak
BramAP
Gast
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2011, 22:26:07 »

Bedankt voor de tip.

Ik was ook al hard begonnen,meteen 3 keer per week.ik had bedacht dat ik nu eerst 2 weken rust neem.nieuwe hardloop schoenen ga kopen.en in de tussentijd ga fietsen.is toch minder belastend.en dan probeer ik het over een week of 2 weer opnieuw en rustiger.
zimonzlot
Newbie
*

« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2011, 12:07:19 »

die overbelasting heeft niets met je hardloopschoenen te maken hoor, tenzij die schoenen vrijwel versleten zijn.

www.optimaalsporten.nl
BramAP
Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2011, 14:30:25 »

Even nog een vraagje.

Maar denk je overigens dat het bij latere sportsessie's weer terug kan komen? Zelf als ik ben afgevallen en ondertussen mijn been spieren wat sterker zijn geworden?

Want ik lees wel dat het bij veel mensen het een terugkomende sportblesure blijkt te zijn.
zimonzlot
Newbie
*

« Reactie #5 Gepost op: 16 April 2011, 15:17:32 »

blessures zijn moeilijk te voorspellen. Je kunt als sporters alleen maar preventieve maatregelen nemen en dan maar hopen dat het lichaam geen kuren gaat geven. Als ik het zo lees ben je goed bezig. Succes!

www.optimaalsporten.nl
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer