Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
21 Mei 2012, 17:24:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 65 66 [67] 68 69 ... 72   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vkb Revalidatie  (gelezen 106700 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
opakoos
Gast
« Reactie #990 Gepost op: 13 Mei 2009, 10:14:45 »

27 april (ruim 2 weken geleden) ben ik zelf geopereerd aan mijn voorste kruisband (met hamstringpezen). Ook had ik een scheurtje aan de binnenkant van de buitenmeniscus. Daarvan is meteen wat weggehaald. De operatie viel me erg mee. De eerste 2 weken is de knie dik en het been blauw geworden, maar nu, 16 dagen na de operatie is de knie weer redelijk geslonken en kan ik (weliswaar voorzichtig) zonder krukken lopen. Ik heb totaal geen pijnstilling nodig gehad na de operatie. Het valt me op dat er veel verschil is in revalidatieschema's. Ik ben benieuwd hoe het bij anderen gaat. Ik kan momenteel fietsen op een hometrainer (lichtste verzet). De arts zei dat fietsen met weinig weerstand (ook zo vroeg al) altijd goed is. De eerste 6 weken schijnt de pees te moeten vastgroeien, dus denk ik dat ik wel moet opletten met teveel belasten. Ik heb het idee dat het wel erg snel gaat en ben benieuwd wat anderen denken over het zo snel al zonder krukken lopen. Is lopen zonder krukken (gewoon rechtuit, zonder rare bewegingen) slecht voor de nieuwe kruisband in de eerste weken? Ik heb zelf het idee dat je knie het wel aangeeft als je teveel doet.
sikkie
Gast
« Reactie #991 Gepost op: 13 Mei 2009, 10:55:43 »

moeilijk ja. ikzelf kan na 3 weken nog altijd niet echt "normaal" lopen. fysio heeft mij verteld dat het kritisch wordt wanneer je draaiende bewegeningen maakt.
opakoos
Gast
« Reactie #992 Gepost op: 14 Mei 2009, 10:44:20 »

Bij mij is het lopen ook nog verre van normaal hoor, maar ik doe mijn best om zo normaal mogelijk te lopen  Smiley
Ik hoop dat ik straks weer ongehinderd kan voetballen en tennissen. De arts had bij voetballen wel zijn vraagtekens, dat is natuurlijk altijd een risico. Ook omdat er ook een stukje van mijn buitenmeniscus is weggehaald en er (al was het minimaal) ook wat kraakbeenschade was.

Enneh, wat ik eerder lees over slapen, dat is bij mij ook nog steeds een probleem. Ik draai elke nacht verschillende keren, omdat lang in dezelfde houding liggen ook al niet fijn is. Succes ook met je revalidatie.
sikkie
Gast
« Reactie #993 Gepost op: 19 Mei 2009, 16:41:00 »

ben nu 5 weken later na de operatie. ik doe nu ook al alles zonder krukken, zonder draaiende bewegingen te maken. gisteren heb 15 minuten gefiets op de hometrainer op 70 rpm. daarna heb ik op 20kg leg press gedaan (kuit en bovenbeen oefening) en met alleen mijn geopereerde been 15kg op en neer gedrukt.

gisteren heb ik een feestje gehad, mijn elftal heeft periode titel behaald. dus had flink wat biertjes op en heb veel gestaan (en zelfs wat gedanst).

ik heb ook al vandaag auto gereden. heb het idee dat ik het ergste achter de rug heb, elke keer afhankelijk zijn van anderen.
nu begint de revalidatie pas echt. gelukkig heb ik nog wat spiermassa over van mijn krachttraining voor de operatie zelf.

grt
Danëlle
Gast
« Reactie #994 Gepost op: 13 Augustus 2009, 20:23:10 »

Ik ben gisteren geopereerd, allereerst dachten ze dat er iets mis was met m'n miniscus aangezien ik geen MRI-scan had laten doen.
Bij een voetbalwedstrijd 3 maanden geleden zetten ik me voet neer en landen maar me knie draaide, hoorde een kraak en een pang maar moest van dokter rusten. Ik geloofde het niet en ging naar de eerste hulp en toen begon het gedonder in het ziekenhuis met lang doorsturen naar allerlei verschillende afdelingen en uiteindelijk een week geleden naar de chirurg die zei dat ik geopereerd moest worden. En precies een week later lag ik al op de operatie tafel, gisteren dus.
Was een kijkoperatie en zou er iets mis zijn zou daar gelijk waat aan gedaan worden.
Bleek dus mijn voorste kruisband te zijn afgescheurd. Verder is me niet veel informatie gegeven over wat ik mag doen wanneer ik weer dingen mag doen enzo.
Maar als ik dit zo lees ben ik de enige die geen nieuwe voorste kruisbant heeft gekregen. Ligt dat aan mijn leeftijd? 15 jaar en een meisje.
Of gewoon puur omdat ze het niet nodig vonden?
Want ik voetbal toch wel op hoog niveau en kan eventueel nog verder doorstromen, dus ben nu best bang dat dit me niet meer lukt.
opakoos
Gast
« Reactie #995 Gepost op: 13 Augustus 2009, 20:35:57 »

Bij mij is het ook met voetballen gebeurd en ben nu 3,5 maanden geleden geopereerd. Ik denk dat het per persoon verschilt of je met of zonder operatie nog goed zou kunnen voetballen. Het zal altijd wel een risico blijven. Ik ken mensen die al jaren voetballen zonder voorste kruisband, maar ook mensen die zonder deze kruisband weer zijn gaan voetballen en daarna opnieuw door de knie zakten. Ook ken ik weer iemand die een operatie heeft gehad en waarbij de nieuwe kruisband weer is afgescheurd. Als je nogmaals door je knie gaat heb je daarbij het risico dat je nog maar beschadigt (meniscus bijvoorbeeld). Ik heb nog steeds mijn twijfels of ik straks wel weer moet gaan voetballen. Het zal ook na een operatie meestal niet meer zo sterk worden als het voorheen was. Waarschijnlijk wordt bij jou ook eerst gekeken of je spieren de instabiliteit op kunnen vangen. Ik denk dat vaak een operatie toch wel meer stabiliteit oplevert, zeker als je nog fanatiek wilt sporten.
bugaboo
Gast
« Reactie #996 Gepost op: 13 Augustus 2009, 21:28:24 »

Zonder voorste kruisband gaan voetballen is gewoon vragen om ellende. Ik heb zelf ook die blessure gehad en tegen mij werd ook gezegd dat mijn knie nog steeds erg stabiel was en dat ik bovenbeenspieren moest trainen om een beetje te compenseren. Ik ben daarna naar een ander ziekenhuis gegaan en heb daar waren ze het wel met mij eens dat een operatie toch wel noodzakelijk is. Ik weet alleen niet vanaf wat voor leeftijd ze die operatie kunnen doen ivm groeien enzo. De geopereerde kruisband komt qua sterkte erg dicht in de buurt van je oude, dus opzich hoef je je daar niet zo druk om te maken. Ja hij kan opnieuw scheuren, kan ook gebeuren bij een perfecte knie. Als je plezier hebt in je sport en je wil graag terugkomen zou ik zeggen opereren.
amio1995
Newbie
*

« Reactie #997 Gepost op: 21 Augustus 2009, 18:05:40 »

Hallo,

Ik ben een meisje van 14 en 11 weken geleden heb een voorstekruisband reconstructie ondergaan. Mijn vraag ik nu? Weet iemand misschien wanneer de meeste mensen weer iets op het veld mogen gaan doen?

Groetjes,
Aïsha
bugaboo
Gast
« Reactie #998 Gepost op: 23 Augustus 2009, 10:55:33 »

6-9 maanden.
amio1995
Newbie
*

« Reactie #999 Gepost op: 24 Augustus 2009, 11:45:03 »

Maar is die 6-9 maanden wanneer je weer ongeveer kan voetballen of is het wanneer je een balletje gaat trappen op het veld?

Groetjes
bugaboo
Gast
« Reactie #1000 Gepost op: 24 Augustus 2009, 12:25:58 »

Meestal ga je na 6 maanden weer eens voorzichtig trainen en ben je na 9 maanden wedstrijdfit.
amio1995
Newbie
*

« Reactie #1001 Gepost op: 24 Augustus 2009, 13:38:33 »

Owkee dank u wel Clap

Zou het veel verschil maken dat ik nog best wel een beetje jong ben voor dit? Dat je daardoor sneller hersteld?

Groetjes
Krissiejj
Gast
« Reactie #1002 Gepost op: 14 September 2009, 11:43:36 »

De leeftijd heeft er wel wat mee te maken. Kijk als je je kruisband afscheurd op 20 jarige leeftijd of op 60 jarige leeftijd is wel een verschil. Maar met name moet je het wel zelf doen en alle energie in de revalidatie stoppen. Even zeggen ik ga een week of 2 niet want heb geen zin is helemaal fout. Iedere week moet je er zijn en trainen en soms wel 2 tot 3 keer in de week, en ookal word je er gek van en het helemaal zat. Toch moet je doorgaat, want je weet wat het je op kan leveren.

En vaak ben je met 6 maanden klaar om te gaan trainen(niett vollop) en wat dingen met de bal te gaan doen, zoals wat schietoefeningen.
amio1995
Newbie
*

« Reactie #1003 Gepost op: 17 September 2009, 08:37:56 »

Hallo Krissiejj,

Ik ga nu 4x per week naar de fysio.. eigenlijk ben ik daar super blij mee want dan heb ik ten minste weer het idee dat ik iets mag doen en dat ik iets verbrand...

Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Aïsha
Noben
Gast
« Reactie #1004 Gepost op: 25 September 2009, 15:02:34 »

Hallo,
Ik ben op 09/06/2009 geopereerd aan mijn voorste kruisband, hij was volledig afgescheurd, ook had ik in mijn beide meniscus een klein scheurtje..
Ik ben geopereerd door Prof. Dokter Martens in AZ Monica in Antwerpen.

Nu zit ik op 3 maand en 3 weken.. Al een 2-tal weken goed aan het lopen. Maar toch zit ik met wat vraagjes, misschien dat sommigen het nog hebben voor gehad ?

1. Ik kan mijn knie nog niet 100% strekken! Als ik beide knieen strek, dan kan ik mijn andere knie +/- 1cm minder goed strekken..

2. Als ik loop heb ik wat last van mijn patellapees (daarvan hebben ze 1/3 gebruikt als mijn "nieuwe" kruisband)

Komt dit je bekend voor ? Laat me dan iets weten aub.
Dank u
Pagina's: 1 ... 65 66 [67] 68 69 ... 72   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer