Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
21 Mei 2012, 17:25:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 68 69 [70] 71 72   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vkb Revalidatie  (gelezen 106700 keer)
0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic.
Marcel86
Gast
« Reactie #1035 Gepost op: 09 December 2009, 18:42:14 »

Hoi,

Hier weer een berichtje van mij, tijdje geleden dat ik hier wat geschreven heb..

Zit vandaag precies op 4 weken na de operatie en het gaat nog steeds prima. De zwelling in de knie is nu ongeveer op het niveau dat ik voor de operatie had. Volgens m`n fysio verdwijnt de rest van de zwelling binnen een paar weekjes. Mag nog steeds geen echte oefeningen doen ivm de meniscussen, maar heb wel het idee dat er veel verbetering zit in de knie. Ook de spieren in m`n hamstring pakken het goed op.

Hopelijk kan ik met de kerstdagen voorzichtig zonder krukken gaan lopen aangezien het eerste kerstdag precies 6 weken na operatie is. Ben benieuwd hoe dan de staat van de rest van m`n been is aangezien die dan echt een tijd vakantie heeft gehad.

Tijdens het oefenen ( lichte strek en buigoefeningen ) heb ik ook al meerdere malen een 'knakje' gehoord. Volgens m`n fysio kan dat geen kwaad, maak me daar dus geen zorgen over. Volgens mij had hij het erover dat het met m`n gehechte meniscusse te maken had. Maar ik zou het even bij je eigen fysio navragen Stijn.

Stijn, jij bent dus van plan om weer te gaan voetballen? Of bekijk je eerst hoe je revalidatie verder gaat lopen?

Succes allemaal verder

Groetjes Marcel
Nails
Gast
« Reactie #1036 Gepost op: 10 December 2009, 16:00:22 »

hej,

ik zit nu exact 6 weken na de operatie en kmoet zeggen dat het allemaal wel goed vlot.
ik loop nu toch al een week zonder krukken en sinds gisteren loop ik ook zonder brace wat veel gemakkelijker is.

ik mank nog steeds bij het wandelen maar dat ligt aan men strekking denk ik. ik kan men been helemaal nog niet strekken. ik zit ongeveer aan 10 °. plooien daarentegen gaat zeer goed ( bena even ver als men goed been ).

ik voel ook dat de spieren eindelijk een beetje terugkomen in men been.
kheb ook nog een vraagje: wanneer zijn jullie begonnen met zwemmen?

groeten
en succes nog aan iedereen!

niels
Stijn257
Gast
« Reactie #1037 Gepost op: 10 December 2009, 16:16:36 »

Hallo,

Ik heb even navraag bij mijn fysio gedaan over het knikje in mijn knieholte. Het heeft niks met een kapotte meniscus te maken. Het knikje ontstaat omdat de knie nog niet stabiel is. Dit heeft te maken met het feit dat de spieren rondom de knie nog niet sterk genoeg zijn en daarom de knie zelf nog niet goed beweegt. Hierdoor kan het zijn dat de meniscus af en toe een beetje verschuifd, dit is dus dat knikje. Volgens mijn fysio is dit knikje iets waar meer mensen last van hebben na een kruisband operatie, na verloop van tijd gaat dit in de meeste gevallen over.

De fysio heeft een testje gedaan om te kijken of ik eventueel een scheurtje in mijn meniscus zou hebben, dit was niet het geval. Natuurlijk kan hij niet in mijn knie kijken maar bij de test had ik nergens last van, zou ik een scheurtje hebben dan had ik zeker wat gevoeld.

Het uurtje fysio wordt inmiddels steeds zwaarder, er wordt flink aan mijn conditie en kracht gewerkt en ik merk ook dat ik langzaam vooruit ga, iets wat zeer goed voelt!

Verder wil ik zeker weer gaan voetballen. Zowel de orthopeed als fysio hebben mij verteld dat ik weer kan gaan voetballen en ook op mijn oude niveau (1e elftal, 1e klasser). Mijn knie is verder goed in orde. Beide meniscussen zijn goed, ik heb geen kraakbeen problemen en mijn stabiliteit is in mijn fase (12 weken na operatie) al zeer goed te noemen.
Dus ik ben er van overtuigd dat ik over een tijd weer op het voetbalveld mag schitteren. Een enorme stimulans is dat ik samen fysio heb met jongens die aan het eind van de revalidatie zitten en alweer wat trainingen hebben meegedaan.

Voor Nails, ik ben na een week of 6 begonnen met zwemmen, 2 avonden in de week 1 uurtje. Inmiddels doe ik dit 3 keer in de week en ik kan je zeggen dat het echt helpt. Ik weet nog dat ik na 2 baantjes kapot was, nu kan ik moeiteloos een uur baantjes trekken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten, Stijn
René42
Gast
« Reactie #1038 Gepost op: 14 December 2009, 17:16:02 »

Hallo allemaal,

Ik ben in februari 2009 geopereerd. In eerste instantie voelde de knie mooi vast en stabiel. Nu 10 maanden verder blijft de spieropbouw in het rechter been (operatie been) ver achter met het andere been. Ik heb veel getraind maar de knie voelt aan alsof je er na een aantal oefenigen geen kracht meer in hebt. Ik heb net een test gedaan en het blijkt dat mijn rechter been 40 % mider kracht heeft als het linker been! Een lotgenoot had het er over dat mogelijk door een zenubeschadiging de spieren niet meer volledig geactiverd worden en dus je kan trainen tot je een ons weegt maar de kracht niet meer terugkomt.

iemand ideeen?

Groetjes René
jeffersson1
Gast
« Reactie #1039 Gepost op: 20 December 2009, 15:59:25 »

Hallo allemaal,

leuk dat iedereen zijn/haar ervaringen hier deelt en ook tips voor elkaar heeft. Ik ben de 20e van november geopereerd aan mijn voorste kruidband, en tevens was mn meniscus ook een klein stukje gescheurd. Gelukkig niet door en door, dus het was niet zo ernstig. Afgelopen dinsdag ben ik weer bij de fysio geweest (3 1/2 week na de operatie) en ik mag nu thusi zonder krukken lopen. Ook mag ik fietsen op de hometrainer 2 keer per week, en 10 minuten op de loopband met 4kmh. Nu hoor en voel ik soms een knak als ik mn knie buig. en niet in mn knieholte, maar een beetje voor aan mn knie. het doet geen pijn. Het is gewoon een raar gevoel. Mijn fysio is nu met vakantie, dus die kan ik niet raadplegen... kampt iemand hier misschien met hetzelfde probleem? Is het misschien beter om even te stoppen met mijn oefeningen?
Yvon
Gast
« Reactie #1040 Gepost op: 21 December 2009, 01:03:01 »

Dag Jefferson,

Ja, ik herken de knak in de knie. Daar heb ik me toen ook zorgen over gemaakt. Volgens mijn fysio komt het omdat de spieren nog niet krachtig genoeg zijn, waardoor de knieschijf slecht "spoort". Bij mij is het na verloop van tijd overgegaan, omdat mijn spieren krachtiger werden. Dus stoppen met oefeningen doen lijkt me juist niet goed. Maar ik zou niets forceren.
Ik lees even terug en Stijn had het ook over een knikje in zijn knie. Ook zijn fysiotherapeut tilt er niet te zwaar aan.

René, mijn operatie is drie maanden geleden. Het lijkt me heel naar dat je hard traint en ontdekt dat de kracht in de loop van de tijd minder wordt. En nee, ervaring heb ik er niet mee. Sterkte! Ik hoop dat er uiteindelijk een oplossing wordt gevonden. 

Groet,
Yvonne
cees
Gast
« Reactie #1041 Gepost op: 30 December 2009, 12:20:10 »

Hallo, hier weer een update.

Vandaag de laatste fysio gehad (van dit jaar dan  Tongue) Zit nu op 8 weken en het oefenen gaat lekker z'n gang.
Ik heb 3x per week 1 uur fysio. Met de legpress zit ik op 80kg en ben ik ook begonnen met lichte open-keten oefeningen. Het fietsen en autorijden is geen enkel probleem, behalve dat ik van de week met de fiets gigantisch onderuit schoof op een bevroren wegdek  Sad Gelukkig zonder gevolgen. Het buigen gaat nu ook beter tot 120 graden, maar ik merk wel dat bij veel inspanningen dit de zwakke plek is. I kdacht dat dit kwam door een overbelast hamstring in de knieholte, maar de fysio dacht eerder dat het de popliteus spier was. Ja die zit ook ergens in je knieholte. Met meer rust tussen de fysio's in gaat het dan ook veel beter.

In januari ben ik ook van plan 1x per week te gaan zwemmen, om de algehele lichaamsconditie op te krikken.
Lichte knakjes in knie heb ik met name aan de buitenkant van mijn knieschijf en alleen bij bepaalde strekkings-bewegingen. Dan is het net alsof hij ook op slot dreigt te gaan. Door de strekkings beweging rustiger uit te voeren heb ik er geen last van. Vandaag heb ik dit tijdens tijdens de fysio overigens nauwelijks gehad.

Dus alles volgens schema met vallen en opstaan maar vooral ook je rust nemen.
Allen een goede jaarwisseling toegewenst.

groeten,  Cees
Fiendclub
Gast
« Reactie #1042 Gepost op: 30 December 2009, 21:32:24 »

Hallo beste mensen,

Zoals velen hier ben ik ook geopereerd voor een nieuwe voorste kruisband (afgelopen donderdag).
Wel fijn dat er een forum is om te zien wat de ervaringen en vooruitgang van anderen zijn.
Voor mijn gevoel gaat het herstel erg goed. Ik loop soms kleine stukjes zonder krukken (wel hele kleine stukjes hoor). Heb eigenlijk alleen nog last van m'n knie als ik 's nacht of 's ochtend wakker word.
Ik vind het alleen wel vervelend om 4 weken zo m'n tijd door te moeten komen. Hebben jullie dit ook? En voor de mensen die de 4 weken al gehad hebben van "weinig mogen", viel dit allemaal wel mee?
Ik mag aankomende maandag gelukkig naar mijn fysiotherapeut, dat beschouw ik in ieder geval wel als een vooruitgang.

Allemaal een gelukkig nieuwjaar toegewenst,

Groetjes
Stijn257
Gast
« Reactie #1043 Gepost op: 05 Januari 2010, 14:40:20 »

Allereerst iedereen nog een goed nieuwjaar met goede knieen toegewenst!

Even mijn stand van zaken.
Ik ben nu 16 weken na operatie en moet zeggen dat het heel goed gaat. Ben inmiddels alweer voorzichtig aan het hardlopen, wat wel aardig pittig is voor mijn kuit en bovenbeen. Ook qua coordinatie is het lastig om een goed looppatroon te houden. Ook heb ik gister wat lichte voetbal oefeningen gedaan met de fysio. Het is allemaal nog wat onwenning maar het voelt wel weer heerlijk om een bal aan de voeten te hebben!

De knie is verder rustig, er zit geen vocht meer in en na het hardlopen of fysio heb ik geen reactie. Heb alleen afgelopen vrijdag een reactie gehad op het vieren van oud nieuw. Van 12 tot 7 op mn benen staan en gek doen bleek nog iets te veel voor de knie waarna deze wel weer net zo dik leek als net na de operatie. Na een dagje rust en koelen was dit over.

Verder voel ik nog wat stijfheid in mn knieholte bij het strekken af en toe. Ben benieuwd of meerdere mensen hier last van hebben? En hoe het mensen vergaat/verging in ongeveer dezelfde fase als waar ik nu in zit (zo'n 3,5 maand na operatie)?

Groeten
Nails
Gast
« Reactie #1044 Gepost op: 07 Januari 2010, 17:58:54 »

hej iedereen,

ik ben nu 10 weken geleden alweer geopereerd en ben dus volop bezig te revalideren.
ik denk dat alles vlot verloopt.

bij de kine mag ik al springen en ter plaatse lopen, ook zijwaartse sprongen en op de trampoline springen gaat al goed. ik zou wel willen gaan zwemmen maar heb daar echter geen tijd door wegens examens..

normaal gezien mag ik ook beginnen te lopen en daar ben ik niet rouwig om.
ik merk wel dat ik mijn conditie volledig kwijt ben! slaagt dat even tegen Cheesy

iedereen succes nog met zijn/haar revalidatie!

niels
Marcel86
Gast
« Reactie #1045 Gepost op: 09 Januari 2010, 20:35:18 »

Hoi mensen,

Hier een kleine update vanaf mijn kant;

Ben inmiddels bijna 2 maanden na mijn operatie. Ben 5 weken na mijn operatie, net voor kerst, begonnen met lopen zonder krukken en dat wou gelijk wel prima. Wel heb ik nog de angst om mijn been gestrekt neer te zetten, zo is toendertijd namelijk mijn kruisband ook geknapt. Ben er al een paar x uitgeweest met de mountainbike om lekker rond te trappen en dat gaat ook prima. Blijf voorlopig nog wel gewoon op de goed gestrooide wegen & fietspaden.

Ben gisteren in het ziekenhuis geweest voor de controle die na 8 weken gebruikelijk is. Doktor was erg tevreden, zwelling is nagenoeg verdwenen en de hechtingen in de meniscussen houden het volgens hem ook prima. Ik krijg na 6 maand nog een MRI om te controleren of de meniscussen inderdaad weer in orde zijn.

De situatie is nu al vele malen beter vergeleken met voor de operatie dus ben zelf ook erg goed te pas. Alleen jammer dat schaatsen er voorlopig nog niet inzit. Als het zo doorgaat met die knie ben ik ook weer van plan om te gaan voetballen, dat zal zo ongeveer augustus gaan worden mocht alles goed verlopen. Iets om naar uit te kijken dus!

Groeten Marcel

lerac
Gast
« Reactie #1046 Gepost op: 10 Januari 2010, 05:00:37 »

Tijd geleden 21-07-2008 ben ik geopereerd VKB hamstringmethode, dus ongeveer 1.5 jaar geleden. In het verleden heb ik hier ook gepost maar gestopt vanwege drukte. Na structureel voor 9 maanden fysio gehad te hebben ben ik voornamelijk gaan hardlopen. Daarna stond mijn leven zo op zijn kop (niks negatiefs) vanwege vele veranderingen dat ik niet zoveel meer kon sporten. Ik heb na de operatie niet meer gevoetbald. Dit heb ik niet uit angst gedaan, maar meer omdat ik rustig wilde opbouwen en op een gegeven moment ook totaal geen tijd had.

Nu mijn leven weer op zijn poten staat en wonend ben in een ander land ben ik tot mijn grote vreugde weer begonnen met voetballen op een pleintje met 5 tegen 5. Wat is het toch heerlijk om na al die jaren weer te kunnen voetballen. In totaal heb ik 2.5 jaar niet meer gevoetbald. Dit vanwege het een lange voortraject voordat ik operatie inging waar het verboden was om te voetballen natuurlijk.

Balgevoel is nog aanwezig maar de controle mist nog, en natuurlijk zat er wel angst in en heb ik op zo'n 25% van wat ik vroeger deed gespeeld. Het viel mij direct op dat de kracht in de been minder was geworden om een bal te trappen, sprinten etc etc maar niets aan precisie veranderd is. Heb niet achter elkaar gespeeld maar met rust ertussen. Mijn knie voelde stabiel en stevig, desondanks bleef ik voorzichtig. Ik denk dat ik toch over die mentale drempel heen zal moeten gaan. Het leuke is dat iedereen denkt dat ik bagger speel, omdat ik mij ontzettend heb ingehouden en mijn balcontrole/acties na 2.5 jaar wel een beetje versleten waren. Leuk als ik straks weer op niveau ben.

Maar om op mijn knie terug te komen. Ik heb absoluut geen last gekregen aan mijn knie terwijl ik dit soms met hardlopen wel had. Denk dat ik voortaan ook niet meer wil gaan hardlopen. Daarintegen voelde ik de volgende dag na voetbal mijn hamstring behoorlijk bij het optillen van mijn been en mijn bovenste dijbeenspier. Soort van spierpijn, je voelt het vooral als je op je buik ligt en je brengt je hiel naar je billen. Nu geniet ik eerlijk gezegd van die pijn omdat het voor mij een vorm van spierpijn is die aangeeft dat ik kennelijk zwakkere spieren heb gebruikt. Ik zal ze nu wel voldoende rust gegeven.

Ik heb ongetwijfeld zoals zovelen een klein dood gebied aan mijn knie dat ik het beste kan omschrijven als een stuk plakband aan je knie geplakt die je heen en weer beweegt waar ik geen last van heb tijdens sporten of lopen (pas bij aanraken voel ik het).

Tip die ik wil meegeven is dat je hamstring je zwakste gebied zal zijn. Dit was pas mijn allereerste keer dat ik voetbalde na voornamelijk aan hardlopen gedaan te hebben en ik vind het zo heerlijk en ben superblij met operatie. Natuurlijk hoop ik dat alles zo goed blijft gaan en wens ik iedereen hier succes.
bugaboo
Gast
« Reactie #1047 Gepost op: 11 Januari 2010, 16:07:29 »

Mooi dat je ook weer aan het voetballen bent. Ik heb het zelf een stuk minder rustig aan gedaan, ik studeer momenteel nog en dat gaat me best makkelijk af, dus ik had bovengemiddeld veel tijd om in de revalidatie te steken. Ik was net 2 maanden mee aan het trainen met een eerste divisie volleybalteam toen ik die blessure opliep. Nu anderhalf jaar later zit ik er opnieuw bij en speel af en toe in de basis. Volledig herstellen koste mij enorm veel moeite, zeker om alle angst eruit te krijgen, maar de enige manier om dat weg te krijgen is volgens mij gewoon heel veel spelen. In het begin lijkt het onmogelijk er niet mee bezig te zijn, maar ongemerkt doe je dat steeds minder.
lerac
Gast
« Reactie #1048 Gepost op: 12 Januari 2010, 02:09:53 »

Ik werk 5 dagen in de week waar mijn lichaam na studeren behoorlijk aan moest wennen. 5 dagen in de week zitten op een stoel achter een computer zorgde ervoor dat mijn knie stijf werd en dat ik moeite had met trap aflopen. Dus geopereerde been naar beneden alsof het niet volledig wilde strekken. Is natuurlijk ook niet zo gek als je de hele dag met af en toe een zeldzame wandeling 90 graden gebogen zit. Ik maak er nu dan ook een gewoonte van om regelmatig naar toilet te gaan of drinken te halen of ergens te praten.

Het is idd waar moeilijk om er niet mee bezig te zijn en als je iemand een spagaat bijna zit maken omdat die aan zijn standbeen getrapt wordt denk je shit.....als dat bij mij gebeurd was.... Strecher Voetbal is toch een contactsport waar je een blessure makkelijk kan oplopen zeker op een kleiner veld met veel plotselinge beweging. Het zal idd nog wel even duren.

Al om al ik heb deze operatie niet gedaan om te stoppen met sporten, maar om juist door te kunnen gaan met sporten. Als ik mij moet gaan inhouden elke keer uit angst heb je het eigenlijk voor niets gedaan. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn, maar als je voorzichtig voetbalt maak je natuurlijk ook andere bewegingen en daar moet je ook voor oppassen. Net zoals je in het begin wellicht anders loop om je geopereerde been te ontwijken wat zeer slecht juist is omdat je juist normaal moet leren lopen. Daarom denk ik ook dat het belangrijk is dat je normaal sport en zo vrij mogelijk dit doet, met een zeker opbouw schema.

Vooralsnog voelt het goed en zal het ongetwijfeld nog even duren voordat die hamstring qua kracht volledig hersteld is. Wat mij wel heerlijk lijkt is om een keer goede massage aan die hamstring te krijgen. Nu voetbal ik 1 keer per week en jog ik 1 of 2 keer per week. Joggen wil ik afbouwen en voetballen opbouwen. Zijn totaal andere bewegingen ook. Mijn angst zit meer in het vermoeid zijn en dan door voetballen. Ik ben iemand die achter elkaar altijd doorgaat en juist wanneer je moe bent en gaat slepen met die benen dan gebeuren de ongelukken.

Mocht mijn knie toch kapot gaan weer heb ik het tenminste geprobeerd, maar nog een keer een dergelijk operatie met revalidatie zou ik niet meer willen. Ik zou dan ook niet meer gaan voetballen. Maar goed dat is doemdenken je weet het nooit en ik hoop het beste en het voelt absoluut niet aan alsof het fout zou moeten gaan. Moet gewoon mijn ding doen en rustig opbouwen en die angst uit mijn hoofd laten.
DP
Gast
« Reactie #1049 Gepost op: 14 Januari 2010, 19:10:28 »

Hallo. Na bijna zes maanden kan ik alles weer. Nouja, bijna alles. Het enige wat ik niet kan is de knie helemaal buigen. De laatste tien centimeter gaan niet zonder pijn? Gaat dit met de tijd nog over of is het littekenweefsel?

Alvast bedankt en succes allemaal.
Pagina's: 1 ... 68 69 [70] 71 72   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer