Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
07 Februari 2012, 17:55:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 69 70 [71] 72   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vkb Revalidatie  (gelezen 101859 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
bugaboo
Gast
« Reactie #1050 Gepost op: 15 Januari 2010, 15:19:39 »

Ja dat had ik ook. Een kleine buigbeperking is niet zo erg dus ik heb er weinig aandacht aan besteed voor de rest. Uiteindelijk is het wel helemaal verdwenen, maar dat heeft wel iets van een jaar geduurd of zoiets.
Nails
Gast
« Reactie #1051 Gepost op: 05 Februari 2010, 11:44:35 »

hej iedereen,

Mijn operatie is nu onderand al dik 3 maanden geleden en ik ben dus sinds vorige week begonnen met lopen! zalig om nog eens te bewegen..

ik voel wel dat ik van ver moet terugkomen; na de eerste keer was ik zo stijf in mijn geopereerde been! nu ben ik daarjuist voor de derde keer gaan lopen en het voelt al beter aan. stijfheid neemt ook af na de inspanning.

ik vraag me enkel af hoe snel je lopen mag uitbreiden. heeft er iemand van jullie nog een soort schema liggen van hoe ze zich terug opgewerkt hebben om uiteindelijk volgend seizoen terug te gaan voetballen? + deden jullie ook andere sporten ? (zoals fietsen, zwemmen, .. )

ik heb nog alletijd want dit seizoen zal ik niet meer kunnen voetballen en volgend seizoen starten de trainingen pas eind Juli.

graag respons,

niels
sikkie
Gast
« Reactie #1052 Gepost op: 07 Februari 2010, 22:54:59 »

hey mensen,

lange tijd niks van mij laten horen, maar ik heb vorige week mijn 1e echte goede training gehad. Ik ben in april geopereerd en doe nu zowat alles mee op het voetbalveld. Echter, ik durf nog niet alle duels 100% aan te gaan. Dat moet nog groeien.

Ik heb met mijn trainer afgesproken dat ik nu over 4 weken ongeveer een wedstrijd weer ga mee doen.

Kan niet wachten tot het zover is.

grt ralf
Stijn257
Gast
« Reactie #1053 Gepost op: 11 Februari 2010, 15:54:09 »

Hallo allemaal,

Nu 5 maanden na operatie en een flinke terugslag gehad.

3 weken geleden fanatiek fysio gehad. Naast de standaard krachtoefeningen, leg press en leg curl sprintjes getrokken, kappen en draaien en kikkersprongen. Dit bleek iets te veel voor mijn knie. Kreeg een reactie in mijn knieholte die zeer pijnlijk werd bij volledig strekken en buigen. Zeker 2,5 week last van gehad en toen bij de orthopeed geweest. Irritatie van het kniekapsel. Hij schreef mij ontstekingsremmers voor, Arcoxia, en nu gaat het stukken beter.

Wel een flinke domper, heb toch 3 weken weinig kunnen doen. Nu langzaam alles weer oppakken en zodra ik wat in mijn knieholte voel meteen weer rustiger aan doen. Toch voelt het allemaal heel goed en vertrouwd en kan ik niet wachten tot de sneeuw weg is en ik mijn eerste rondjes weer op het voetbalveld kan lopen!

@Nails.
Ik heb geen schema voor je liggen maar uiteindelijk wil ik in Juli ook weer volledig fit zijn.
Na ongeveer 3 maanden zwom ik 2 avonden in de week ongeveer 1 uur. Half uur schoolslag (niet je geopereerde been gebruiken!!, beetje gek in het begin maar dat went wel), daarna 20 baantjes omgewisseld 2 keer schoolslag, 2 keer borstcrawl. In het begin ben je hoogstwaarschijnlijk snel uitgeput maar je zal merken dat je conditie met sprongen vooruit gaat. Vooral nu ik veel hardloop doe ik er mijn voordeel mee.
Daarnaast fietste ik op zondag meestal 1,5 tot 2 uur op een redelijk tempo.
Verder 3 keer in de week 1 uur fysio. Oefeningen als leg press 1 been +- 30,40 kilo, leg curl 2 benen +- 25,30 kilo, roeien 10 minuten stand 6-8, cross trainer 10 minuten stand 6.
Je zal waarschijnlijk nog niet je knie helemaal kunnen strekken, tip om dan bijvoorbeeld voor de tv op de grond te zitten en je benen gestrekt voor je te leggen. Langzaam zal dan je geopereerde knie steeds verder strekken. Dit is belangrijk zodat je in een later stadium geen strekbeperking krijgt en dus weer een goed looppatroon kan aanleren.

Hopelijk kan je hier wat mee. Als je nog meer wilt weten vraag het gerust.

Groetjes, Stijn
TnT
Gast
« Reactie #1054 Gepost op: 21 Februari 2010, 21:57:43 »

afgelopen vrijdag voor de tweede keer een vkb corectie gehad in dezelfde knie. operatie is goed gegaan en mocht na 1 dagje alweer naar huis ditmaal is de hamstring methode toegepast 8 jar geleden de kniepees methode.
Moet zeggen dat het me met vorige keer hartstikke meevalt nu bijna geen pijn op een brandend gevoel in mijn scheenbeen na.
Stond ook te kijken van de wondjes oude littekens zijn behoorlijk grot en nu maar een paar met hechtpleisters.
Hoop dat het allemaal v;lot en goed gaat lopen ga iniedergeval mijn best doen en hoop volgend jaar weer op het veld te staan ...
Nails
Gast
« Reactie #1055 Gepost op: 03 Maart 2010, 13:02:15 »

hej,

operatie is nu dik 4 maanden geleden en alles verloopt vlot.

ik loop nu 3x in de week ongeveer 20 min. en doe ook nog 2x fysio.
conditie begint dus eindelijk ook wat te beteren en ik probeer vooral het lopen uit te bouwen zodat ik volgend seizoen degelijk terug kan beginnen voetballen.

nu nog hopen op wat warmer weer zodat we de koersfiets ook nog eens kunnen bovenhalen!

groeten,
en succes nog aan iedereen!

niels
Gioorgioo
Gast
« Reactie #1056 Gepost op: 02 April 2010, 09:48:20 »

Hallo allemaal,

afgelopen vrijdag, 26 maart, ben ik geopereerd aan mijn linker vkb. Ook is er een klein stukje van mijn binnenmeniscus weggesneden. De pijn was de eerste paar dagen ondragelijk! Alles deed pijn: zitten, staan, liggen. Vooral de eerste dag was afzien. Door de narcosse moest ik steeds overgeven en kon ik mijn pijnstillers dus ook niet binnen houden. De pijn was echt intens. Nu precies 7 dagen later gaat het beter. De grootste pijn is verplaatst naar mijn scheenbeen. Deze doet erg veel pijn als ik ga staan. Het lijkt wel alsof alle vocht dan naar mijn scheenbeen zakt en aangezien de huid bij me scheenbeen al heel strak staat is dat alles behalve prettig. Ook doet een klein gedeelte van mijn kuit gelijk naast mijn scheenbeen onzettend veel pijn. Is dit normaal?

De knie begint wel al te slinken en de bewegelijkheid neemt toe. Ik kon wel na 6 dagen pas mijn been optillen. Verder is mijn medicatie op. Ik gebruik nu alleen nog paracetamol. Ik merk nu dat slapen een stuk moeilijker gaat. De medicijnen maakte me echt knock out waardoor slapen in het begin best aangenaam was. Nu gaat het wat minder.

Wat me het meest tegenviel van de operatie is dat het zoveel pijn opleverde. Dat had ik absoluut niet verwacht en mijn instelling was daarom ook verkeerd. Wat ik nu hoop is dat de pijn gewoon zo snel mogelijk weggaat omdat de pijn er ool voor zorgt dat de oefeningen pijnlijk zijn.

Iedereen veel succes met de revalidatie!

Giorgio
hansvdveen
Gast
« Reactie #1057 Gepost op: 03 April 2010, 19:54:23 »

Net als Giorgio heb ik afgelopen vrijdag 26 maart een VKB re aan mn rechterknie gehad. De eerste dagen was mn been wat stijf, maar van intense pijn zoals Giorgio hierboven beschrijft, heb ik geen last gehad. Het slapen gaat nog wel wat lastig. Meestal probeer ik eerst in slaap te komen met paracetamol, lukt dat niet dan neem ik 1 diclofenac, waarna ik meteen probleemloos in slaap val. Gister voor het eerst bij de fysio geweest; deze vertelde me dat hij positief verrast was. Over een week kan ik beginnen op de hometrainer en over 3 weken verwacht hij dat ik weer zonder krukken kan lopen. Het vervelendste vind ik dat je totaal niet mobiel bent en eigenlijk constant afhankelijk bent van anderen in deze fase. Maargoed nog even een paar weekjes volhouden dus. Mijn doel is zo snel mogelijk weer op 'hoog' niveau kunnen basketballen. Mocht iemand in het zelfde schuitje zitten, dan ben ik uiteraard benieuwd naar zijn vooruitgang en ondervindingen. Ik verloor net trouwens even mn evenwicht tijdens het lopen op krukken, hierdoor kwam er wat kracht op mn been ik kreeg meteen een pijnstoot. Iemand enig idee of er bij zoiets al kans is dat de nieuwe kruisband los schiet of opnieuw scheurt?

Succes allemaal, Hans
Nails
Gast
« Reactie #1058 Gepost op: 04 April 2010, 18:09:48 »

hej,

ik had dat in de beginweken ook wel eens dat ik wegschoof met men kruk en dan kracht op men been zette. Dit doet even zeer maar dat kan voor de rest geen kwaad hoor. normaal hangt de nieuwe kruisband wel iets steviger vast!

bij mij is de operatie nu 6 maanden en 1 week geleden en alles gaat nog steeds naar wens.
ik moet volgende week voor de laatste keer naar de kinesist. EINDELIJK
Ik ben nu 50 keer geweest maar de laatste maanden gaat het zo vlot dat ik met geen enkele oefening problemen heb.

ik loop nu 3 x in de week ongeveer een half uur (zo'n km of 5 - 6 ) + probeer ik een keer per week te fietsen. De conditie begint te komen en ik kijk dan ook al uit naar volgend voetbalseizoen!

Ik heb dan ook nog een vraagje: Hoe snel en op welke manier zijn jullie terug beginnen voetballen? eerst zonder bal getraind of gelijk met?
want lopen en fietsen gaat gemakkelijk maar voetballen is nog wel net iets anders!

groeten
niels
bugaboo
Gast
« Reactie #1059 Gepost op: 05 April 2010, 17:44:45 »

Ik voetbal zelf niet zo vaak, maar ik volleybal wel 4 keer per week. Na ongeveer 8 maanden ben ik weer begonnen met trainen en wel direct met een bal erbij, ik deed in het begin bepaalde oefeningen nog niet mee omdat ik het allemaal te onwennig vond. Maar oefeningen zonder bal leken mij geen verandering ten opzichte van wat ik bij de fysio al een half jaar had gedaan. Iedereen heeft wel last van een bepaalde angst dat het weer mis gaat met die knie wanneer ze opnieuw beginnen met sporten volgens mij. De enige manier voor mij om daar vanaf te komen was gewoon heel veel spelen.
Stijn257
Gast
« Reactie #1060 Gepost op: 13 April 2010, 11:20:48 »

Hallo allemaal!

Inmiddels bijna 7 maanden na de operatie en ik ga weer het voetbalveld op!
De laatse 4 á 5 weken apart met de fysio van de club op het veld getraind, veel kort werk zoals sprintjes en loopoefeningen.
Vanaf vanavond mag ik weer met de groep mee! Contact is nog even niet toegestaan, dus sommige oefeningen zal ik nog even links moeten laten liggen. Toch is het gevoel om weer deel uit te maken van het team heerlijk.

Van de knie verder weinig last, wel merk ik nog een groot verschil in kracht. Bij oefeningen laat ik onbewust mijn sterke rechterbeen meer werk verrichten en ontlast ik mijn slechte linker. Meerdere mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik ben dus aan het eind gekomen van mijn revalidatie. Voor degene die net beginnen, veel succes gewenst! Heb geduld, doe de oefeningen die je krijgt van je fysio en luister naar je lichaam.

Groetjes, Stijn
jeffersson1
Newbie
*

« Reactie #1061 Gepost op: 17 April 2010, 12:15:59 »

hallo allemaal!

Ik zit nu op bijna 5 maanden na de operatie, alleen heb ik het gevoel dat mn revalidatie een beetje moeizaam gaat. De gehele tijd dat ik revalideer doet mn knie toch een beetje pijn met het doen van oefeningen, en joggen. Dat joggen heb ik pas 2x gedaan buiten, en een aantal keer op de loopband. Hadden jullie daar ook last van of konden jullie gewoon pijnvrij joggen na ongeveer 4 maanden? Ik heb 3 weken geleden een half uur hardgelopen, en heb sinds iets meer last. Mijn fysio zegt zelf dat vaak na 4 maanden je vkb iets verslapt maar dat dat na een tijdje ineens een stuk sterker word. Ik ben er alleen niet helemaal gerust op, en wil des noods een kijk-operatie laten uitvoeren.

Zit iemand met hetzelfde probleem, of is dit bij iedereen gewoon het geval?

groetjes Jeffrey
cvdvlekkert
Gast
« Reactie #1062 Gepost op: 28 Juli 2010, 11:24:53 »

Hallo allemaal,

Ik ben eind december geopereerd aan mijn voorste kruisband in mijn linkerbeen (eerder een kijkoperatie gehad). Dat is nu dus ruim 7 maanden geleden. Dit is Velp geweest bij Klein Rozendael. Chirurg van den Berg. In augustus vorig jaar, tijdens de eerste oefenwedstrijd knakte ik door mijn knie heen. In eerste instantie waren er allerlei andere diagnoses, maar uiteindelijk ook na een kijkoperatie bleek toch mijn kruisband gescheurd......  Sad

Volgende week start de voorbereiding op een nieuw voetbalseizoen weer en ik zou graag aansluiten. Heb enorm veel zin om weer deel uit te maken van een team en lekker wedstrijdjes te spelen. Niveau is 3e klasse. Ik heb de afgelopen weken veel hardgelopen (3/4x per week 6 kilometer en ook wat sprintwerk) en ook weer wat gevoetbald. Ik denk nog bijna bij elke stap aan mijn knie.....?! Maar toch heb ik het gevoel dat het best goed gaat. Toch wil ik uiteraard voorzichtig zijn en niks overhaast doen, heb nu de problemen een jaar en wil dit niet nog een keertje.

Heeft iemand tips/adviezen of gewoon ervaringen die je kan meegeven.

Morgen bezoek ik de fysio weer die ook gaat aangeven wat nu het plan voor de komende periode wordt.

Kijk uit naar jullie reactie/verhaal.
Bedankt alvast.

Groeten,

Christiaan
cvdvlekkert@hotmail.com
Jasz
Gast
« Reactie #1063 Gepost op: 06 September 2010, 11:26:31 »

Dag allemaal,

ben 16 doe aan voetbal en vorig jaar net na de winterstop heb ik mijn vkb gescheurd, dat kwam door een duel met mijn tegenstander en mijn voet bleef in een polletje haken en toen krak, toen merkte ik al dat het niet goed ging!
Heb gelijk een ijspack op mijn knie gedaan en me knie werd heel erg dik.
Ben de daarna naar mijn huisarts gegaan en die zei dat ik waarscheinlijk mijn meniscus beschadigd had en mijn vkb gescheurd had. dat was een hele domper voor mij Sad.De rest van het seizoen heb ik niet mee gedaan.
Heb fysio gehad 2x in de week, en moest mijn bovenbeenspieren aansterken.
Nieuwe voetbalseizoen begon weer en ik deed gewoon weer mee met een brace om.
Ben dr 3x door heen gegaan, en dat deed erg zeer en me knie werd weer dik.
Heb wel wat aardig doelpunten gemaakt, ahahaha Lol. maar bij de helft van het seizoen heb ik besloten om toch maar te stoppen met voetballen. Toen ben ik langs geweest bij De heer A.W.F.M. Fiévez, heb hem mijn verhaal vertelt hoe het is gekomen en dat ik gewoon weer gevoetbalt hebt. hij zei dat ik absoluut niet meer mocht voetballen, maar dat had ik ook al gedaan. 17 Juni ben ik aan mijn vkb geopereerd, en heb 2x in de week fysio. ben nu al 4 maanden onderweg en ik boek stuk voor stuk vooruitgang en dat is erg fijn. Loop ook 2x per week een half uurtje op het voetbalveld om mijn conditie op pijl te houden. voel nu nog wel wat irritatie onder mijn knie als ik hem strek, is dit normaal?
Mijn streve is om weer te kunnen voetballen na de winterstop, zal dat lukken?

Vriendelijke groet.
Laura289
Gast
« Reactie #1064 Gepost op: 21 September 2010, 23:31:00 »

Hallo,

Heb wat gelezen hier en wederom de verschillende adviezen. Heb bijna twee weken geleden vkb-constructie laten uitvoeren dmv hamstrings. Er is mij niks duidelijks gezegd over werk, dus ik dacht dat zo lang ik maar in de basis met been hoog zit het niet veel uitmaakt (kantoorwerkzaamheden), word dan met auto gebracht en gehaald, lift etc. Maar nu lees ik op internet twee weken, maar vaak zelfs 4 a 6?? Heb me wel op half gemeld, dat komt vooral door de vermoeidheid. Dus alleen ochtenden en wellicht van huis uit nog een uurtje laat op de middag ofzo. Maar ik ben nogal verbaasd?/ Hoe deden/doen jullie dat dan? Zitten jullie de hele dag op de bank met been omhoog, af en toe oefeningen? Ik hou het been wel in beweging met strekken en buigen enzo en ik koel. Ik ben gister op controle geweest en volgens orthopeed loop ik op schema. Morgen komt voor het eerst de fysio.

Overigens ga ik dus nog niet met het openbaar vervoer (het in- en uitstappen!) bijvoorbeeld, dus dacht er vrij bewust mee bezig te zijn. Ik las hier ergens over risico dat de pees uitgerekt raakt. Tja, daar begon het dus mee bij mij, dus ik hoop niet da tik nu iets verkeerd doe?? Als ik loop is het met twee krukken zonder te steunen op het been. Ik dacht dus dat i redelijk safe zat, zou wel de pest in hebben als ik het nu verkeerd doe :-( Frustrerend dat de voorschriften zo afwijken! De fysio die ik had gebeld vroeg of ik 'iets speciaals' had laten doen, aangezien ik zes weken met krukken moet lopen. Tjongejonge. Heb al besloten dat als hij te snel wil ik een andere fysio zoek, zie toch echt meest 6 weken met krukken staan.

Verder weinig pijn, wel wat verdoofd gevoel op scheenbeen (als ik bijvoorbeeld per ongeluk met de kruk zachtjes raak, voel ik pas in tweede instantie wat pijn). En met gezwollenheid valt het mee, wondjes zien er rustig uit.

Groetjes,
Laura
Pagina's: 1 ... 69 70 [71] 72   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer