Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
21 Mei 2012, 17:31:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voorste Kruisband Operatie  (gelezen 33070 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
Abo
Gast
« Reactie #75 Gepost op: 26 Januari 2009, 16:07:19 »

Ik krijg op 2 februari een nieuwe vkb vanuit mijn Hamstrings. Ik blijf 3 dagen in het ziekenhuis en mag me daarna op de fysiotherapie gaan storten. Paar praktische vragen waar ik wel benieuwd naar ben:

- Kun je op je buik slapen na de operatie of is dat echt niet te doen? Ik slaap namelijk erg slecht op mijn rug en ben bang dat ik 's nachts vanzelf wel weer naar mijn rug zal draaien.
- Kun je nog wel relaxt op de wc zitten?
- Hoe mobiel ben ik na een week? Ik heb dan eigenlijk 's avonds een paar activiteiten waar ik erg graag heen zou willen (bijv een bruiloft). Dat zou eventueel ook in een rolstoel kunnen. Of kun je je wel een beetje met krukken bewegen en dan daar gewoon ergens gaan zitten en een stoel voor je been pakken?
Rumbie
Gast
« Reactie #76 Gepost op: 04 Februari 2009, 13:50:38 »

Citaat
Ik krijg op 2 februari een nieuwe vkb vanuit mijn Hamstrings. Ik blijf 3 dagen in het ziekenhuis en mag me daarna op de fysiotherapie gaan storten. Paar praktische vragen waar ik wel benieuwd naar ben:

- Kun je op je buik slapen na de operatie of is dat echt niet te doen? Ik slaap namelijk erg slecht op mijn rug en ben bang dat ik 's nachts vanzelf wel weer naar mijn rug zal draaien.
- Kun je nog wel relaxt op de wc zitten?
- Hoe mobiel ben ik na een week? Ik heb dan eigenlijk 's avonds een paar activiteiten waar ik erg graag heen zou willen (bijv een bruiloft). Dat zou eventueel ook in een rolstoel kunnen. Of kun je je wel een beetje met krukken bewegen en dan daar gewoon ergens gaan zitten en een stoel voor je been pakken?
Hallo,

Ik ben 20 januari geopereerd aan mijn VKB (hamstring, rechterknie) en ben 7 jaar geleden ook aan mijn VKB geopereerd,
toen echter de linkerknie ook via de hamstring.

Ik heb, nu 2 weken na mijn operatie, nog niet op mijn buik geslapen en heb dit volgens mij ook nooit gedaan.
Mij lijkt het niet fijn om op je buik te liggen na de operatie. Ik heb zelf de eerste dagen op m'n rug gelegen en geprobeerd
de knie tijdens slapen zoveel mogelijk te strekken, als dit te pijnlijk is zou ik een kussen onder je knie plaatsen ter ondersteuning,
dat scheelt wel. Na een aantal dagen kan je denk ik wel op je zij liggen waarbij het ook fijn is een kussen tussen beide benen
te plaatsen.
Relaxed op de wc zitten is wel te doen, denk dat je knie na de operatie tot +/- 90 graden kan buigen. Als je wc groot genoeg is
kan je gewoon relaxed zitten, anders moet je bijv. de deur openhouden zodat je je been wat meer kan strekken.
Ik zou als ik jou was een week na je operatie echt nog niet de deur uitgaan en zeker niet naar een bruiloft.
De wond moet goed genezen en de hechtingen zitten nog in je knie. Daarnaast moet je je been zoveel mogelijk plat leggen,
rolstoel lijkt me daarom niet aan te raden. Vraag het anders na bij je fysio, ik ben nu nog amper de deur uitgeweest, behalve
4x per dag buiten oefenen met lopen. Hou in gedachten dat de kruisband +/- 12 weken nodig heeft om aan te groeien en je
niet zit te wachten op een rare/draai beweging waardoor de hele operatie voor niks blijkt te zijn geweest .

Hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden, als je nog wat te vragen hebt...stel gerust.
Succes met de revalidatie, groet Robert

theo
Gast
« Reactie #77 Gepost op: 04 Februari 2009, 20:21:58 »

heey ik heb ook 2 operaties achter de rug de laatste 2 weken geleden. het wc gaan enzo was al beantwoord zag ik maar op je buik slapen is nog vrij pijnlijk na de operatie op je zij kan wel is eerst nog wennen maar lukt wel. mocht je snachts op je buik draaien en het gaat niet word je vanzelf wakker van de pijn, minder prettig mischien maargoed komt vanzelf wel weer.

groeten theo
SunTzu
Gast
« Reactie #78 Gepost op: 08 Februari 2009, 15:20:48 »

Nog even een reactie op de post van Rumbie:

Ik denk niet dat het verstandig is om een kussen onder je knie te doen. Mij is vertelt dat het beter is om een aantal kussens aan het uiteinde onder je matras te leggen. Uit eigen ervaring bleek dit ook zeker waar te zijn. Een kussen onder je knie is op korte termijn waarschijnlijk wel even prettig, maar op lange termijn zeker niet.

Succes met revalideren.
fryske39
Gast
« Reactie #79 Gepost op: 10 Februari 2009, 10:51:43 »

Hallo,
Vrijdag 6 februari heb ik in een nieuwe vkb reconstructie gehad (hamstring). Ik heb alles kunnen volgen via een monitor. Er moesten eerst nog wat verkleefde restanten van de oude vkb verwijderd worden.
Na het schoonmaken werd de nieuwe vkb geplaatst. Ook is de buitenmeniscus nog wat bijgewerkt. Daarna snel naar zaal en werd mijn been in een beweginsapparaat geplaats (tussen 10 en 30 graden)
De nacht viel niet mee, maar dat kwam meer door gesnurk van zaalgenoten. De volgende ochtend kwam de fysio en na wat lopen (incl. de trap) mocht ik wat haar betreft 's avonds  naar huis.
De pijn is mij 100% meegevallen, het drukverband heb ik er op zondag zelf afgehaald. De wondjes waren al mooi dicht. Dinsdag voor het eerst naar fysio, ben benieuwd.
Wordt vervolgd.

Olli
Gast
« Reactie #80 Gepost op: 13 Februari 2009, 17:10:43 »

Jee, wat een verhalen over kruisbanden op internet! Negentien jaar was dat wel anders. Tijdens een hockeywedstrijd bleef mijn voet staan, maar de rest maakte een flinke draai, waardoor de VKB totaal afscheurde, meniscus en bot-schade kwam er ook nog bij. Na veel ellende gekozen voor een reconstructie. Verschrikkelijk lang gerevalideerd, alles werkte niet mee. Wat een drama was dat. (Gelukkig gaat het revalideren nu op een hele andere manier: vroeger, twee weken ziekenhuis, 6 weken gips, spalk en dan pas revalideren)

Eindelijk kon ik weer sporten en dacht skiën kan ook wel weer. De knie met de nieuwe kruisband kon het ook aan, helaas mijn linker VKB niet. Deze scheurde na een val ook totaal af. Met het vliegtuig naar huis en direct weer op de operatietafel om de kruisband te verwijderen. Toen besloten om niet te opereren. Mijn sporten vaarwel gezegd en rustig aangedaan.
Jaren is het goed gegaan, wel met de normale klachten, maar dat hoort erbij.

Een maand geleden kreeg ik bij een controle van de ortho het advies om na te denken over een reconstructie van de linker VKR. Met als reden dat de knie door de instabiliteit eerder slijt. Met die gedachten liep ik twee dagen rond toen ik door mijn knieën ging en ik iets hoorde knappen in mijn rechter knie. Goed, ik dacht nog, het zal wel een peesje zijn, maar na drie dagen op mijn tenen te hebben moeten lopen toch maar even naar de ortho gegaan. Nog geen vijf uur later lag ik in Woerden op de operatietafel: slotstand!

Mijn laatste meniscus kapot en kraakbeen beschadiging. Revalidatie gaat geweldig, dit had ik niet verwacht, het is toch een knie waar al weer voor de vierde keer in gesneden is.

Maar goed, nu verder met het verhaal van de linkerknie. Volgende week een gesprek met de ortho, MRI en röntgen zijn al gemaakt. Dan zal ik horen hoe verder. Ik sta al op de wachtlijst voor de zekerheid, dus ik ga er maar van uit dat de reconstructie gaat gebeuren.

Zelf wil ik een nieuwe kruisband, ookal kan ik zonder kruisband ook goed door het dagelijkse leven komen, maar de angst om er door heen te gaan zit er nog altijd. Ik ga maar aan een stuk door, dan heb ik het hopelijk voor de komende jaren weer gehad.
Op een knie die sneller slijt, zit ik ook niet te wachten. Ik ben nu 37 en zou toch wel weer wat aan sport willen gaan doen. Het zal bij roeien blijven, maar ook daar kan je zelfs bij het uitstappen uit de boot een gekke draai maken.

Zijn er mensen die na jaren pas hebben besloten te kiezen voor een reconstructie? en welk advies kregen jullie van de ortho?

Gr Olli
fryske39
Gast
« Reactie #81 Gepost op: 14 Februari 2009, 12:13:14 »

Ik ben 9 jaar geleden door mijn knie gegaan, kijkoperatie, vkb ingescheurd, meniscus beschadigd. Na revalidatie weer erdoor, gestopt met sporten op niveau.
Ik die jaren toch een aantal keren er doorgegaan, een aantal maanden geleden voor het laatst. MRI scan leverde op dat de vkb weg was, en dat er beginnend kraakbeenslijtage was.
In overleg met orthopeed besloten om tot reconstructie over te gaan, dit was zie vorige reactie van operatie 6 febr.
Ben nu een week verder, heb 2x fysio gehad, doe braaf mijn oefeningen, zwelling is aardig afgezakt.
Moet zeggen dat het wel gevoelig is allemaal, maar dat is ook niet zo vreemd na zo'n ingreep lijkt mij.

jisgoodforyou
Gast
« Reactie #82 Gepost op: 16 Februari 2009, 11:29:25 »

Hallo allemaal !

Ik heb 13 Feb 2009 een nieuwe kruisband gekregen, ik moet zeggen dat het me toch allemaal vies tegen valt, de operatie en de ruggenprik waren opzich het probleem niet. Maar ik schrik wel behoorlijk toen het verband er af ging, hele dikke knie en kuit.... Ben nu 3 dagen verder en hij is nog bijna even dik en kan de knie nog steeds niet goed buigen (20 graden), kuit is ook nog dik..... Iemand de zelfde ervaringen ? ik heb het idee dat het vocht mij behoorlijk in de weg zit.

Gr John
bugaboo
Gast
« Reactie #83 Gepost op: 16 Februari 2009, 19:29:06 »

Hebben ze geen drain aangelegd? Daarmee is het vocht wat sneller weg. Bij mij ging het buigen in het begin ook niet zo soepel, tot iets van 40 graden ofzo. Maar dat wordt gelukkig snel beter anders ben je zwaar invalide. Tongue
sandraaa
Gast
« Reactie #84 Gepost op: 10 Maart 2009, 15:28:08 »

Nou bij alle verhalen en vragen die ik lees; ik kan zeggen de operaties die ik heb gehad (kruisband reconstructie en meniscus) zijn me beide 100% mee gevallen. Maar de revalidatie is totaal fout gegaan. Het is nu ondertussen zo'n 4jaar geleden dat ik bij het voetballen mijn knie verdraait heb, en me laatste operatie is nu zo'n anderhalf jaar geleden. Maar ik blijf en blijf maar door mijn knie gaan, als ik weer probeer te sporten. Dus na heel veel nadenken, was ik tot de conclusie gekomen dat voetballen er dus niet meer inzit bij mij, het heeft me zoveel moeite pijn tijd en verdriet gekost, en ik heb het idee dat ik er alleen maar slechter uit ben gekomen. Nouja hier had ik me dus bij neergelegd. Maar nu is het probleem, dat ik ook gewoon bij dagelijkse bezigheden nogal makkelijk door mijn knie ga. Afgelopen week dus weer het geval, en nu kom ik erachter dat ik een ontzettend grote bloeduitstorting heb, aan de onderkant/zijkant van mijn knie, zo ongeveer waar je hamstring loopt fzo?
Maar nu vraag ik me af, wat kan ik nu het beste doen? Want ik heb het idee dat naar de dokter gaan zo nutteloos is.. (zoals ik al lees ben ik niet de enigste die vaak van t kastje naar de muur wordt gestuurd). Maar ik lees dus ook dat het niet goed is om met een kapotte knie door te gaan, omdat hij dan eerder versleten is? Ik ben nog maar 20!! Dat is dan geen mooi vooruitzicht...
Graag zou ik van jullie horen, wat jullie denken dat het beste is voor mij om te doen?
Alvast bedankt.
groetjes
bugaboo
Gast
« Reactie #85 Gepost op: 10 Maart 2009, 17:37:33 »

Ik zou eens naar een ander ziekenhuis gaan met je verhaal, als ik je verhaal lees is die operatie gewoon niet goed gedaan. Een ziekenhuis dat goed aangeschreven staat is de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Ik ben zelf geopereerd in Terneuzen en daar ben ik ook erg tevreden over. Er zijn zeker nog meer goede ziekenhuizen, ik Belgie heb je ook een aantal goede opties bijvoorbeeld. Maar ik noem maar wat op... het lijkt me sowieso onnodig om op je 20e al te stoppen met voetballen omdat je kruisband kapot is, het is een blessure die best vaak voorkomt en ook goed behandeld kan worden. Wanneer je een goede arts de operatie laat doen en daarna serieus revalideert is het heel goed mogelijk om weer te gaan voetballen.
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer