Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
07 Februari 2012, 18:42:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 6 weken na mijn cervicale laminectomie  (gelezen 7290 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
albertinah
Gast
« Gepost op: 24 Maart 2009, 18:19:08 »

hallo allemaal

Ik heb me een tijdje geleden al een keer voorgesteld maar zal het nog een keer doen.
Ik ben Hennie 45 jr oud en heb sinds 2004 nekklachten die in 2007 enorm zijn verslechterd.
Na allerlei onderzoeken en verschillende artsen zijn ze er achter gekomen dat ik 4 nekhernia,s had en ernstige artrose en osteofyten van C3 t/m C7, en een vernauwd zenuwkanaal.
De artsen wilde mijn nek niet vastzetten omdat het gebied te groot was,maar na een lange tijd en omdat ik last van uitval begon te krijgen is er besloten om toch te opereren maar dan een laminectomie dat houd in dat je wervelbogen worden verwijderd om het zenuwkanaal/ruggenmerg meer ruimte te geven.
De wervelbogen van C4/5/6 zijn geheel verwijderd en de Bogen van C3 en C 7 zijn gedeeltelijk verwijderd,via de achterkant van m,n nek ,de operatiewond is zo.n 15 cm lang en is via krammetjes gesloten(die zijn er inmiddels uit)

Het is nu 6 weken geleden dat ik geopereerd ben door neurochirurg dr de Nie van het Elisabethziekenhuis te Tilburg.
Ik heb hiervoor 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en de operatie duurde 3,5 uur.
Het was een zware operatie en heb nadien veel pijn gehad.
Ik ben nu 6 weken verder en de pijn van voor de operatie is weer helemaal terug helaas,het enige wat ik wel kwijt ben dat zijn de slapende onderarmen ,maar qua pijn is het gewoon pet...
Ik slik nu 3x daags naproxen 250 mg en oxycontin 20 mg per dag, en 75 mg amytriptiline.
Sinds de operatie heb ik erg veel pijn in m,n linkerschouderblad en linkerarm waarvoor ik vandaag voor het eerst mee naar de fysio ben geweest.
Het is me allemaal heel erg tegengevallen en ook dat de pijn weer helemaal terug is,dat is volgens de arts wel te verklaren want ze hebben de artrose en de osteofyten niet weggehaald,dat kan alleen met een operatie via de voorkant.
De 6 weken dat ik niks in huis mocht doen en niet mocht autorijden zijn me zwaar tegengevallen.
Nu mag ik weer wat kleine dingen doen maar ik merk wel dat m,n nek daar nog veel te slap voor is en dat ik zeker heel erg op moet passen en op tijd weer m,n rustmomenten neem.
Het gehele herstel zal een half tot een heel jaar duren.
Zo ik brei er weer een eind aan want ik kan nog niet zo lang achter de pc zitten
Iedereen heel veel sterkte
lieve groetjes Hennie

theodora
Gast
« Reactie #1 Gepost op: 16 Juli 2009, 22:59:09 »

Hallo Albertinah,
Ik ben 12 juni voor hetzelfde geopereerd ook in het EZ door dr. v.d. Pol maar bij zijn de bogen van c2 t/m c6 weggehaald en van c7 hebben ze met de knabbeltang bewerkt. Ik heb 7 dagen in het ziekenhuis gelegen, heb de eerste 2 dagen behoorlijk wat pijn gehad, nadien was het dragelijk. Ik slikte na 5 dagen geen pijnstillers meer. Ik zie op de foto dat je uitwendige hechtingen hebt. Bij mij heeft dr. v.d. Pol inwendige hechtingen gebruikt, wel zo prettig denk ik. Heb ook bijna geen wondpijn gehad. Of dat daar aan ligt weet ik niet. Ik kan ook nog niet veel, maar ik heb me daar bij neergelegd. Dit is me ook allemaal duidelijk van tevoren verteld, ook dat het geen hersteloperatie is, maar een stabilisatieoperatie. Ik hoop dat je je toch snel wat beter gaat voelen.
Groetjes Thea
Mira
Newbie
*

het gaat de goede kant op :)

« Reactie #2 Gepost op: 09 Augustus 2010, 19:33:28 »

Hoi Thea,

hoe gaat het met jou 1 jaar na de operatie?kunt je nu functioneren?is het beter?ik moet ook geopereerd worden (via de voorkant) c5-c6 en c6-c7 met een laminectomie.ik vind het heel eng alemaal?ben je nu terug gaan werken?en wat zijn de beperkingen?en heb jij zo'n 'cage'gekregen?

graag als je dit leest hoor ik van uw ervaring..

bedankt

mira
Monique
Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 Januari 2011, 11:48:42 »

Hallo

Mijn naam is Monique.46 jaar.
Ik heb op 31 december 2010 een laminectomie gehad van C3 t/m C6 en een beetje van C7 en als het goed is is er ook wat botwoekering weggenomen bij de foramen intervertebrale zodat er weer wat meer ruimte is voor de zenuwen. Maar dat weet ik nog niet zeker, want ik moet 22 februari pas op controle komen bij de neurochirurg.

Momenteel zit ik dus thuis te herstellen.

Mijn klachten begonnen eigenlijk, als ik er over terug denk, al toen ik een jaar of 18 was. Als ik me, met bijvoorbeeld sport, erg inspande kreeg ik een enorme druk achter mijn oren.
pijnklachten van voornamelijk mijn rechter been en nog meer van rare pijnklachten, die dan niet te verklaren waren.
Later zijn er verschillende hernia's ontdekt op cervicaal niveau en ben toen behandeld door verschillende chiropracters.
Dit leek allemaal te helpen! Tijdelijk!
Het ene zooltje na het andere werd aangemeten, massage (overigens een zálige methode), mensendieck en andere therapieen werden me aangeboden en heb ze ook allemaal geprobeerd en gedaan.

Tot de tijd en dat is nu ongeveer 2 jaar geleden de pijn in mijn armen en benen niet meer met gewone pijnstillers was op te lossen.
Ik heb toen (werkzaam op de röntgen) weer een MRI laten maken en daar bleek een flinke vernauwing op verschillende niveau's en was zichtbaar dat er weinig ruimte was, niet helemaal zeker was of er toch weer sprake was van een hernia.
Ben daarna naar de neuroloog gegaan en die heeft me doorverwezen naar de neurochirurg.
Samen met hem heb ik de risico's en de klachten op een rijtje gezet en afgesproken nog te wachten met een operatie.
Ik kreeg wéér therapie.

In plaats dat de therapie me zou helpen, kon ik bepaalde oefeningen niet meer doen. Ik had zó'n pijn in mijn armen en benen.
Weer een MRI laten maken.
Weer naar de neuroloog en weer naar de neurochirurg.
De vernauwing was weer toegenomen een operatie was noodzakelijk.
10% kans op een dwarslesie, 80% kans dat de klachten het zelfde blijven en 10% kans dat er verbetering optreedt na een laminectomie.
Nou daar ga je voor!

en nu....

Ik heb géén dwarslesie, de pijn in mijn armen heb ik nog wel een beetje, maar dat kan ook komen door de pijn in mijn spieren, want het is toch wel een enorme wond.

Ik vond de operatie erg meevallen en tot nu toe verveel ik me nog niet thuis. Bijna 3 weken na de operatie kan je nog niet zo veel en doet de omgeving van de wond nog wel zeer en ben je nog erg moe.

Wat me wel verontrust heeft, is dat de neurochirurg me vertelde dat, omdat ik een erg nauw kanaal heb, het gaan naar een chiropracter, een erg groot risico was.
Laat je dus heel goed informeren en bekijken wat je klachten zijn en waardoor ze worden veroorzaakt voor je je laat kraken.

Voor zoveer mijn ervaringen.
Mira
Newbie
*

het gaat de goede kant op :)

« Reactie #4 Gepost op: 26 Januari 2011, 17:43:54 »

hoi Monique,

hoe gaat het?een beetje beter?ik heb net je verhaal gelezen en was een beetje verbaasd dat je voor de 10% dat het beter zou gaan na de operatie heb je jezelf laten opereren Smiley ik vind dat heel moedig:) tegen mij hebben ze gezegd dat de klachten zouden over gaan en dat ik die enige die ik over zou houden zou een beperking van 15 grade met het bewegen van mijn nek links/rechts..3 en half maand later heb ik nog steeds veel pijn Sad ik hoop dat de tijd verandering in zal brengen..ik heb een hele goede en aardige chirurg gehad waarin ik het volledige vertrouwen heb.

wat betrept chiro/manuele therapie..ben ik helemaal met je eens..heb ik het ook gedaan terwijl dat niet de bedoeling was sinds de diagnose'slijtage'was..maar ja..het systeem lijkt me zo raar..dat ze aan je botten trekken zonder precies te zien wat je mankeert...het hielp tijdelijk maar daarna werd het aleen maar erger..en elke keer zeiden ze nog een keer enzo..het duurt alemaal zo lang tot ze je naar een foto sturen bijv..dus luister naar je lichaam en laat je jezelf niet gek maken door anderen.

gr,mira
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer