Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
21 Mei 2012, 18:22:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Crurisfractuur  (gelezen 1428 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
fibard
Newbie
*

« Gepost op: 10 Augustus 2011, 15:06:32 »

Hallo mensen,
Ik ben Martin en heb 11-07-2011 met een flut motorongeluk mijn onderbeen gebroken, de chirurg noemde het een Crurisfractuur, ik ben niet medisch onderlegd en heb het natuurlijk even opgezocht.
Volgens de arts is het een scheenbeen / kuitbeen breuk uitlopend in de enkel.
Ik was s'morgens rond 7 uur al in het ziekenhuis maar werd helaas pas rond half 7 s'middags geopereerd.
Natuurlijk was mijn been na dat lange wachten behoorlijk gezwollen en konden de operatiewonden ook niet meer gesloten worden. Na 5 dagen ziekenhuis en antibiotica kon ik naar huis vertrekken.
Ik moest er maar rekening mee houden dat het toch zo'n 6 tot 8 weken kon duren, nu mijn vraag, staat er een tijd voor heling van breuken en wat is dat ongeveer?
Moet even zeggen dat ik niet de meest geduldige persoon ben en alleen woon dus het erg behelpen is zo met een rolstoel en krukken!!!!
Ik voeg een fotootje van de breuk bij, GRAAG reactie zelfs commentaar is gewenst.

Groet Martin
Jopio
Newbie
*

« Reactie #1 Gepost op: 12 Augustus 2011, 13:23:08 »

Ja een gebroken been scheenbeen is voor niemand fijn, elke breuk is ook weer anders en zal ook anders gaan genezen.
Je kan eens rond kijken bij deze en gene omtrent breuk en genezing.

Ik zelf had een flinke breuk en miste een stuk bot, lees mijn topic maar eens door.
http://www.fysiomanueel.nl/forum/onderste-extremiteit-(benen-voeten-tenen)/gecompliceerde-beenbreuk-met-fixatie-externe/

Daarnaast wil ik je niet bang maken, maar ik ben nu al meer dan 2 jaar onderweg en ga binnen kort weer geopereerd worden, maar nu om er een stuk ijzer in te krijgen wat bij jouw al erin zit zie ik.
Maar onthoud het eerste stuk, elke breuk is anders.....Dus ook zijn genezing.
Groetjes Joop
Saar
Newbie
*

« Reactie #2 Gepost op: 28 Augustus 2011, 16:54:04 »

Hoi Martin,

Ik heb ook een crurisfractuur gehad, 28-01-2010 gebeurd met skiën, en als ik jou foto zie herken ik mijn been er wel in. Mijn breuk zat iets hoger en loopt vrij ver door richting mijn knie. Mijn enkelgewricht is helemaal intact gebleven, dat was mijn voordeel. Ik ben een kleine 24uur later geopereerd in Frankrijk en 5 dagen later naar huis gevlogen. In Nederland hebben ze er meteen gips omgedaan voor 10 dagen, daarna een brace (kan af) voor drie maanden. Vervolgens mocht ik er de eerste 7 weken helemaal niet op staan, foto en controle, de 6 daaropvolgende weken 10 kilo belasten (dat is echt bijna niks). Inmiddels drie maanden onderweg weer foto en controle. Ik werk zelf op de röntgen en zat in zak in as toen ik de foto zag. Drie maanden lang heb ik niks gedaan wat niet mocht, alle oefeningen tot en met gedaan, me vreselijk verveeld en dan was dit het resultaat. Gelukkig was de orthopeed positiever en hij vond het tijd om weer te gaan lopen! Vier weken later kon ik voor het eerst zonder krukken lopen en een stukje auto rijden. Heerlijk was dat! Nog een maand later (intussen 5 maanden voorbij) kon ik mijn eigen werk weer doen, heel fijn. Je beseft je pas hoe fijn het is om gewoon te zijn en alles te kunnen als het niet meer kan.
Na die tijd gaat het steeds vooruit. Ik heb een jaar fysio gehad om mijn spieren weer terug te krijgen. Het heeft wel een dik jaar geduurd voordat ik dacht, ja ik heb mijn leven weer terug zoals het was. Zowel op het werk als privé. Inmiddels sport ik weer (volleybal) maar rennen en springen gaat niet altijd van harte. Ik heb zelf het idee dat de plaat en de schroeven soms zorgen voor irritatie. Dit jaar wordt ik nog geopereerd en halen ze er alles uit, en dan hoop ik dat het nog iets beter wordt. Ik kan er prima mee leven zo, maar als het beter kan dan moet het ook! Ik heb er overigens wel een groot litteken aan overgehouden en een bult op mijn scheenbeen.
Het moeilijkste van dit alles vond ik het om geduld op te brengen, iedere dag maar weer. Je had geen doel, alleen toeleven naar een volgende controle. De eerste maand gaat het nog wel, veel bezoek, internetten e.d. maar de twee maanden daarna waren best erg. Ik wilde zo ontzettend graag weer lopen, gewoon gewoon. Niet afhankelijk zijn van anderen. Als je eenmaal mag gaan lopen zie je snel vooruitgang en toen had ik het ergste gehad. Natuurlijk gaat het niet zonder een beetje pijn en moeite, maar het is het allemaal waard. Ik vond het in mijn hoofd allemaal veel lastiger dan wat ik praktisch had.

De tijd voor heling van een breuk is heel verschillend per lichaamsdeel en de complexheid van de breuk. Er is een goede bloedtoevoer nodig om nieuw bot aan te maken, in je onderbeen is deze niet optimaal. Richting je enkel en knie wordt het steeds beter maar in het middelste 1/3 deel van je onderbeen is het niet riant. Ook speelt leeftijd een rol, als je jong bent geneest het sneller. Ze hebben tegen mij gezegd dat er voor een breuk in je onderbeen 6 maanden staat en bij de fysio staat er een jaar voor. Ook afhankelijk of je wil sporten e.d.

Ik heb destijds veel verhalen op dit forum gelezen, maar nooit gereageerd. De meeste verhalen die hierop staan zijn erg complex. Met hen vergeleken heb ik geluk gehad. Ik wens je heel veel geduld en positiviteit toe. Ik kan me voorstellen dat je je soms mss ellendig voelt en dat gaat wrs nog erger worden, maar er is komt een punt dat het allemaal weer beter wordt!

Groetjes Susanne
suusw28
Newbie
*

« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2011, 13:33:47 »

zo he is die foto even herkenbaar!!!! hij lijkt wel op mijn foto!!!
ook ik heb zo een breuk opgelopen. nu 10 en halve week geleden.
ik heb hem opgelopen in een glijbaan in Turkije.
in het ziekenhuis bleek ik mijn scheen en kuitbeen op vijf plaatsten gebroken te hebben.
en nog een oude breuk in mn enkel waarvan ik het bestaan niet wist. (dacht enkelbandenletsel) ik ben in Turkije geopereerd en nu in het bezit van twee platen en ongeveer 20 schroeven.
er werd mij daar verteld 6 weken gips dan lopen.
thuis gekomen na een week naar ziekenhuis. daar werd mn voet recht gezet, omdat het in Turkije in ballarina stand is gezet ipv 90 graden.
 dit lukte niet in een keer, dus na twee weken kalk gips weer terug.
foto was goed, 6 weken gips weer. na 2 weken mocht ik het licht gaan belasten.....
ik terug na 6 weken (afgelopen vrijdag) in de veronderstelling mn gips mag er af en hup naar de fysio enz.
maar nee hoor......... foto gemaakt, totaal geen botaangroei!!!!!!!!
ik rook dat schijnt helemaal niet mee te helpen, en ik had het te weinig belast. maar ja dan hadden ze me wel even morgen vertellen hoeveel ik het moest belasten!!! nu heb ik alleen in huis met krukken gelopen en buiten amper. ik dacht altijd rust helpt nou niet dus!!!
naar huis gestuurd met weer 4 weken gips, calcium tabletten, en advies veel lopen liefst zonder krukken binnen. buiten korte stukken met 1 kruk, lange met twee maar wel je voet neer zetten! nou ja dat doe ik dus nu he! en ik rook een stuk minder. al rookte ik al niet veel... (1 pakje 3 dagen) nu 2 of 3 sigaretten per dag. ik verveel me kapot. ik weet helemaal stoppen is nog beter maar ja dat blijft lastig!
ik ben gister bij de fysio geweest voor advies over hoe te lopen enzo.
dus nu hopen dat het over 4 weken er wel afmag.
vrijdag is mij verteld voor deze breuken staat min 8 weken gips max 6 maanden!!!!!!!!
dus voor zelfde geld zit ik straks met mn 14 weken pas op de helft.
mn tenen worden heel snel blauw ook en als ik nu wat verder loop enzo doet het ook wel echt pijn. ik mag niet terug komen over 4 weken als mn gips heel is hahahhahahha nou ja dan knip ik er zelf wel een gat in hoor.
anyway hoe is het nu met jullie?Huh?Huh?Huh??? al vooruitgang?Huh?? al uit het gips en revalideren?Huh?Huh? (bij mij is gezegd 3 tot 5 maanden als het gips eraf is)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer