Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
07 Februari 2012, 19:17:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spiraalbreuk scheen en kuitbeen  (gelezen 4099 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rinus Gaasbeek
Gast
« Gepost op: 11 April 2010, 00:45:47 »

Hoi luitjes,

Was vanavond even op google bezig en toen ontdekte ik dit forum.
Mijn naam is Rinus, 58 jaar getrouwd en 5 kids .. dus erg burgerlijk  Grin
Een week of 5 terug kwam ik ongelukkig te vallen en brak ik mijn scheenbeen en mijn kuitbeen. Blijkt een spiraalbreuk te zijn.
Heb een dag of drie in het ziekenhuis gelegen en de chirurg heeft er een pen ingezet ( via de knie ) en dan met schroeven in de enkel.
Mocht mijn voet een beetje belasten ... tot 10 kilo. Volgens mijn fysiotherapeut betekent dat de grond aantippen ..
Mijn onderbeen is nu na een week of 5 nog steeds gezwollen en wat rood.  Mijn voet is ook nog wat dik. En heb nog steeds pijn. Dan in de knie .. dan in de enkel , maar het meest op de plek waar mijn been gebroken is
Is dit normaal???
Zijn er "ervaringsdeskundigen"?  Grin Grin
Rinus

Katinka Rozenbrand
Gast
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2010, 11:45:50 »

Hoi,

Ik kan je helaas niet helpen want ik had weliswaar mijn scheenbeen, kuitbeen en tibiaplateau gebroken maar ik heb een plaat op mijn bot en jij een pen.... Ik weet wel dat het een langdurige kwestie is en dat je nog wel een tijdje last zult hebben van allerlei klachten. Ik ben nu al zo'n vijf maanden bezig en nog niet klachtenvrij. Je kunt trouwens ook veel last hebben van het vocht wat nog in je been zit. Overleg het eens met je fysiotherapeut, wat zegt die ervan?

In ieder geval veel sterkte met revalideren en ik hoop voor je dat je snel pijnvrij bent!!

Groetjes,

Katinka
Rinus Gaasbeek
Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2010, 21:05:10 »

Hoi Katinka,

Voet is inderdaad behoorlijk dik van het vocht. Op advies van de fysiotherapeut ben ik vandaag bij de huisarts geweest.
Zij vond dat het been er ontstoken uit zag. Nu antibiotica. Dus maar weer afwachten. Volgende week dinsdag naar de chirurg, horen wat hij te vertellen heeft.
Dank je voor bericht!
Groetjes
Rinus

Tess
Jr. Member
**

« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2010, 15:05:51 »

Hoi Rinus,

Ook ik heb een spiraalbreuk, heb je mijn topic al gelezen?
Staat onder enkels en voeten, spiraalbreuk scheen en kuitbeen. Ik loop nu weer goed! Mocht je vragen hebben, stel ze maar. Ik weet er bijna alles van wat je nu meemaakt!
Sterkte!

Tess
Rinus Gaasbeek
Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2010, 00:26:05 »

Katinka en Tess,

Vandaag bij de orth. chirurg geweest. Er was botaangroei te zien. Ben daar erg blij mee, gebruik veel medicijnen i.v.m. mijn copd die kunnen ontkalken ( o.a. prednison).
Moet volgende week nog een keer terug voor kontrole ( gebruik nml antibiotica ivm wondroos aan mijn been).
Maar mag samen met de fysio een plan opstellen om te komen tot 100% belastbaarheid.
Al met al dus goede berichten. Wel een steunkous gekregen .. ja, dat voelt als het bejaardenhuis Wink, voet en onderbeen nog steeds rood, dik en het ziet er een beetje glanzend uit.
Nooit geweten dat een been breken zo vervelend is. Keek graag naar K1 , maar nu laat maar.  Grin
Rinus
Katinka Rozenbrand
Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2010, 10:20:44 »

Rinus,

Wat fijn dat er botaangroei is!! Daar begint al een belangrijk deel van het herstel mee! Ik had de laatste keer bij de chirurg ook botaangroei en het zag er allemaal zo goed uit dat ik weg mag blijven. Wel raar idee na iedere keer elke 6 weken naar de chirurg te zijn geweest.... Ik ben nog wel een tijd bezig met revalideren en dan mag je toch wegblijven. Maar dat is natuurlijk alleen maar gunstig! Wat onwijs vervelend dat je wondroos opgelopen hebt, daar zit je echt niet op te wachten. Wat dat betreft gaat de genezing van de wond bij mij helemaal volgens het boekje en het ziet er ook prachtig uit
Wel heb ik de laatste 6 weken ontzettend veel pijn bij het weer gaan lopen als ik enige tijd gezeten heb.... ik kan dan niet op mijn been staan of lopen van de pijn. Als ik eenmaal een paar stappen heb gedaan dan gaat het wel weer. Het probleem is dat ik veel te veel doe, maar ja, ik heb nog twee koters en twee honden hier rondlopen en een partner die lange dagen maakt dus probeer dan maar eens stil te zitten.... Lol

Die steunkous moet je gewoon lekker blijven dragen voorlopig, ik heb een zogeheten trombose-kous gehad en die heeft heel goed geholpen. Ik was vrij snel alle vocht kwijt uit mijn been en dat bevorderd de genezing enorm.

Luister goed naar je lichaam Rinus en ga naar geleiding van de pijn lekker revalideren, voor je het weet kun je weer kunstschaatsen (of heb je dat nooit gekund??) Hahahaha....

Groetjes
Rinus Gaasbeek
Gast
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2010, 22:43:54 »

Hoi Katinka,

Bedankt voor je opbeurende reactie. Ben echt heel blij dat de breuk weer aan elkaar groeit.
Ik riep, ik heb een steunkous gekregen, maar blijkt een trombose kous te zijn.
Vandaag had ik een pijnlijke dag. Beetje achter internet ( ja.. werken lukt nog niet ... zeg maar met de auto ernaar toe), en dan kreeg ik af en toe van die scherpe pijnscheuten op de plek waar de breuk zit. Vervelende stekende pijn die in één keer komt .. maar die je laat opveren uit de stoel. Nu, gelukkig wat afgezakt.
Katinka, geloof me als ik een tijdje heb gezeten ... dan heb ik hetzelfde al jij. Eerst staan ... pijn af laten zakken .. de eerste stappen op de Donald Duck manier .... en dan na een aantal meters lukt het weer.
Katinka, heb gelukkig geen kleine koters meer zoals jij ... dus heb het toch wat gemakkelijker!
Hou je op de hoogte! Morgenavond fysio.
Rinus
Wilma15
Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04 Mei 2010, 22:49:32 »

Beste Rinus,
Ook ik heb in december 2008 mijn scheenbeen en kuitbeen gebroken. Scheenbeen was een open botbreuk.
Met de gladheid in een bocht onderuit met mijn fiets. Om een heel lang verhaal kort te maken.
2 x geopereerd en een pen in mijn scheenbeen.
Nu bijna anderhalf jaar verder. Nog steeds een grote hap in mijn scheenbeen en weinig botgroei.
Ik loop weer (niet echt wandelen hoor maar kleine stukjes) en ik fiets (wel op de bakfiets, moet nog moed verzamelen om weer op een gewone fiets te stappen)
Kan iig weer mijn ding doen.
Gelukkig is er bij jou botgroei te zien.
En je hebt al snel een kous. Ik kreeg dat na een jaar en idd het helpt goed.
Ook fysio is erg prettig om je weer op de been te krijgen.
Gelukkig zijn er ook mensen die sneller zijn.
En de snelste die vind je bijna niet op dit forum.
Meestal de mensen waar het niet vanzelf gaat.
Heb geduld en veel sterkte.
groetjes Wilma

Rinus Gaasbeek
Gast
« Reactie #8 Gepost op: 05 Mei 2010, 21:14:23 »

Hoi Wilma,

Bedankt voor je reactie. Ik hoop niet dat het met mij zo lang gaat duren. Dus je bent al "onderweg" sinds 2008 ... poe. Dat is afzien dus.
Ben gisteren weer begonnen met mijn werk ( halve dag). Kon met de auto op het werk komen en heb  een parkeerplek pal voor de deur. Heb kantoorwerk ... dus hoef alleen te lopen naar de koffieautomaat. Wink
Heb nog steeds moeite als ik vanuit een poosje stilzetten, weg wil lopen. De eerste paar stappen is erg moeilijk. Loop als Donald Duck die zojuist met een schot hagel uit de lucht is geschoten Grin
Heb nog steeds een kous om. Been zwelt nog steeds op van het vocht... merk dat de schoen steeds voller wordt met voet.
Over 5 weken weer terug voor controle bij de chirurg.
Heb fysio op dit moment. Roepen elke keer .. probeer mooi je stap af te wikkelen. Mijn reactie: mijn enkel is zo stijf ... dat wikkelt niet af  Grin
Werk je( alweer)  of zit je nog op school?
Wilma, hoop dat jij ook snel weer alles kunt doen, want je bent wel erg lang onderweg naar volledig herstel!
Ja, open breuk maakt het misschien ook wel een stuk lastiger
Groetjes.
Rinus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer