Forum Fysiomanueel

Vragen en antwoorden over (sport)
   fysiotherapie, manuele therapie
   en bekkentherapie
Logo
21 Mei 2012, 18:55:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Momenteel geen nieuws

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 35   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spagaat en Split leren?  (gelezen 122939 keer)
0 geregistreerde leden en 6 gasten bekijken dit topic.
Christie
Gast
« Reactie #15 Gepost op: 29 Februari 2004, 17:07:29 »

hey ik ben dus Christie en ik wil graag het zelfende leren als lianne maar ik denk niet dat iemand dta zo ff kan zeggen maar als het wel ken dan hoor ik dat graag Cheesy nou doeg ! Lol  
Gast
Gast
« Reactie #16 Gepost op: 01 Maart 2004, 21:18:07 »

Citaat
Hallo
ik wil ook die spagaat en split leren en ben er al mee bezig maar
ik wil ook de handstand en de ratslag en flik flak en al die dingen ook
kunnen zonder naar turnen te gaan weet iemand hoe dat moet
Help me plies Shout
ik weet niet hoe je mogelijkheden zijn om in een gymzaal of iets dergelijks te komen. maar als je daar enige mogelijkheid voor hebt, moet je gewoon veel proberen veel lef hebben, en lekker doorzetten. ik heb daar onderanderen de salto achterover op de mat geleerd. de flikflak handstand en ben nu bezig met split en spagaat. laat je niet gek maken doordat het soms saai is, gewoon je doel voor ogen houden en doorzetten. wat je wil kun je!! zet hem op zou ik zeggen.
berd
Gast
« Reactie #17 Gepost op: 03 Maart 2004, 15:10:51 »

ik heb een vraagje ik doe zeer fanatiek aan fitness/body building en ik ga in september een wedstryd doen.
Het zou mooi zijn als ik dan de split of spagaat kan doen.
Weet iemand hoe ik dat voor die tijd voor elkaar krijg?

Als iemand dit zou kunnen laten weten dan ben ik zeer blij

ALVAST BEDANKT

Berd

excaliberd@hotmail.com
berd
Gast
« Reactie #18 Gepost op: 04 Maart 2004, 08:41:44 »

Citaat
Ik ben 23 jaar en heb vroeger veel geturnd.
Echter ben ik gestopt voordat ik een groeispurt kreeg dus spagaat en split kan ik niet meer.
Ben wel weer begonnen met oefenen, maar ik moet nog een cm of 20....  unsure

Goede oefeningen zijn.
1) beenzwaaien om je spieren iets losser te maken. sets van 3 x 10 .... naar voren, achteren en opzij .... rechts en links.
2) Ga staan met je voeten iets uit elkaar (schouderbreed). Je tenen wijzen naar voren. Je knieen mogen heel iets krom. Buig helemaal voorover en pak je enkels aan de achterkant vast. Later kan je proberen je knieen te strekken en je handen plat op de grond te zetten.
3) Ga zitten met je benen recht naar voren en tegen elkaar aan. Pak nu met je handen je enkels en ga met je kin naar je knieen toe. 10 sec volhouden en dan wanneer de spanning afneemt 1cm verder proberen en dit nog 20 sec volhouden.
4) Ga in spreidstand zitten en dan doe je het volgende: - eerst met je neus naar je rechterknie  - dan met je neus naar je linkerknie. - dan probeer je met je ellebogen de grond tussen je benen aan te raken en als laatste probeer je de vloer te raken (met je handen en je neus) zover mogelijk voor je uit.  Elke pose 30 sec aanhouden.
5) de kleermakerszit ... zoals eerder vermeld in dit forum
6) de spagaat- en splitstand zelf.... zorg ervoor dat je benen goed recht blijven... en niet doorgaan totdat het heel erg pijn gaat doen. Een beetje spanning is niet erg. Het beste kan je hem doen tot het punt dat je spanning voelt en als je dit even vasthoudt dan voel je die spanning vanzelf weggaan.... dan probeer je ietsjes verder te gaan totdat je weer die spanning voelt. dit hou je dan 30 sec vast. Kom daarna weer overeind... schud je spieren los en probeer het nog eens.

Ga ervan uit dat je de spagaat en al helemaal de split niet binnen een maand kunt... maar met voldoende oefening kom je er vanzelf.

S6 ... en als iemand nog een aanvulling heeft op bovenstaande oefeningen dan hoor ik het graag!!!  Cheesy

Me
Bedankt  
sjoeke
Gast
« Reactie #19 Gepost op: 19 Maart 2004, 15:24:32 »

helluw Tongue ik ben sjoeke en ik zit in een turngroep
thuis oefen ik ook veel mijn spagaat en ik zit bijna op de grond

een goede Shout  tip:
elke dag oefenen
 je benen strekken
en goed veren !!!! zo heb ik het ook geleerd  Cheesy (soms wel pijnlijk) Shout
veeeeeeel succes me het leren van spagaat
en als je oefent kom je er wel
thatha kisses  
martin rs
Gast
« Reactie #20 Gepost op: 22 Maart 2004, 17:16:41 »

zo zag het forum en maar even geregistreerd Tongue

over lenigheid.
voor je gaat rekken is het belangrijk dat je wel enigzins een warming up hebt gedaan om blessures te voorkomen.
bij een warming up heb je een betere doorbloeding.

er zijn meerdere manieren om lenigheid te trainen.
twee belangrijke hoofdgroepen zijn statish rekken en dynamisch rekken.

met statisch zit je meestal stil op de groen en doe je oefeningen tot een bepaalde pijngrens.
deze oefeningen werken wel maar niet top.
als je echt goed lenig wil worden dan moet je naar dynamisch rekken daarover straks meer.
bij het statische rekken voor spagaat kan je het beste in series van 10 tot 15 minuten rekken.
ga hierbij in spagaat zitten zover je komt.
leg inder je een stapel boeken zodat je daar nog op kan zitten.
je zit nu in spagaat op een stapel boeken en dit moet tegen de pijngrens aanzitten.
haal nu een boek weg en blijf tien minuten zitten.
belangrijk hierbij is dat je BEIDE KANTEN TRAINT!!!!

dysnamisch rekken is rekken vanuit een beweging. deze methode is beter omdat je hierbij ook je coordinatie en kracht traint want wat heb je aan lenigheid als je de coordinatie bij de beweging niet onder controle hebt.
bijvoorbeeld: ga in spagaat zitten en dan kom je redelijk ver.
ga nu staan en til je been gestrekt op. je zal zien dat je een stuk minder ver komt omdat je de kracht en coordinatie niet hebt.
dit kan je samen met lenigheid trainen door bijvoorbeeld beenopzwaai te maken. je staat met je armen op een leuning en dan kan je je benen hard en krachtig maart vooral gestrekt opzwaaien.
let erop dat je hierbij het been waar je op staat en de rug wel recht houd!!!
een ander voorbeeld is op een trampoline springen en daarbij krachtige spagaat sprongen te maken.
dus in de lucht snel een spagaat en weer goed landen om de volgende sprong in te zetten.
Gast
Gast
« Reactie #21 Gepost op: 31 Maart 2004, 13:44:35 »

Hallo allemaal ik ben dus Diana ik maak me zorgen om een vriendin van me ik zeg haar presies hoe je de spagaat moet oefenen maar ze zei och kom op ik kan het heus wel maar ze ken het dus niet en ze doet zonder opwarming gewoon springen in de spagaat dadelijk scheurt ze haar lies of zo wat ken ik tegen haar zeggen dat ze me gelooft en het niet meer doet Sad   bedankt alvast kus Smiley  
monisa
Gast
« Reactie #22 Gepost op: 03 April 2004, 20:24:59 »

reactie op Martin rs

Om kracht in de benen te krijgen, kun je "grand battements" met enkelgewichten doen, hierdoor krijg je meer kracht, dit kun je naast je training doen. Werkt super! Kan m'n been zijwaards tot splithoogte tillen, en achterwaarts ook geheel tot spagaat!

Suc6
martin rs
Gast
« Reactie #23 Gepost op: 04 April 2004, 10:10:01 »

dat is dus wat ik zei dynamisch rekken Smiley
grand battement is ballet en ook ballet helpt voor lenigheid mits het op de goede manier gebeurt.

aan diana als zij al zo lenig is dat ze in een spagaat kan springen dan kan ze waarschijnlijk nog wel verder.
dan hoef je je geen zorgen te maken denk ik hoor.
als je lenigheid gaat trainen wel een goede warming up mar zo die dingen maakt weinig uit.
op het moment dat haar lenigheid beperkter is of wordt dan doet het wel zeer en stopt ze wel Tongue
karim
Gast
« Reactie #24 Gepost op: 08 Mei 2004, 17:35:23 »

Citaat

een goede Shout  tip:
elke dag oefenen
 je benen strekken
en goed veren !!!! zo heb ik het ook geleerd  Cheesy (soms wel pijnlijk) Shout
thatha kisses
Je moet blijven oefenen, vroeger kon ik het ook niet maar nu ik elke dag traine ben ik er. Smiley
karim
Gast
« Reactie #25 Gepost op: 08 Mei 2004, 17:36:52 »

Citaat
Citaat

een goede Shout  tip:
elke dag oefenen
 je benen strekken
en goed veren !!!! zo heb ik het ook geleerd  Cheesy (soms wel pijnlijk) Shout
thatha kisses
Je moet blijven oefenen, vroeger kon ik het ook niet maar nu ik elke dag traine ben ik er. Smiley
Elke dag oefenen is de boodschap Smiley  
Nynke
Gast
« Reactie #26 Gepost op: 09 Mei 2004, 01:25:12 »

Citaat

een goede Shout  tip:
elke dag oefenen
 je benen strekken
en goed veren !!!! zo heb ik het ook geleerd  Cheesy (soms wel pijnlijk) Shout
thatha kisses
heejheej
ik zit op jazzballet, moderne dans en klassiek ballet... en ik lees net dat je goed moet veren. Maar dit klopt niet! Aan veren heb je helemaal niks. Neem het volgende maar aan: je spieren worden sterker als je ze spant en onspant, spant en onspant, enz. Je hebt er dus niks aan als je bv de hele tijd een heel zwaar gewicht optilt; je overbelast alleen maar... Je traint dus door aan te spannen en je strekt in ontspanning. Ga dus nooit een beetje zitten veren want dit helpt niet. Natuurlijk kun je voor je warming-up eerst je spieren wat losser maken door te veren, maar als je echt wilt strekken zul je toch op je maximaal moeten gaan zitten en dan ontspannen. Als je de split gaat oefenen moet je gaan zitten en je benen dan zo ver mogelijk uit elkaar 'leggen'. Je moet dan zover mogelijk naar voren met je bovenlichaam. Waar je o.a. om moet denken is dat je niet met alle macht je hoofd naar de grond gaat duwen maar vanuit je onderrugsteeds een stukje verlengen (=je buik naar de grond duwen).

Als je op je maximaal zit moet je blijven hangen tot de spanning afneemt. Dan moet je weer een stukje verlengen vanuit je onderrug en dan weer blijven hangen. Je moet trouwens minstens 15 tellen blijven zitten anders helpt het niet. 25 tellen is ideaal. O ja, denk erom dat je je benen een beetje naar buiten draait. Als je voeten helemaal naar binnen vallen heb je kans op blessures.
Met de spagaat is het eigenlijk precies hetzelfde. Blijf ong 25 tellen op je max zitten en dan kom je steeds een stukje verder.

Ik hoop dat dit een beetje een nuttig stukje is. Het lijkt misschien een beetje van: je moet dit en je moet dat en dit en dat moet je absoluut niet doen, maar sommige dingen helpen gewoon niks dus zeg ik dat maar...
doeidoei, good luck!
Salve Capoeira
Gast
« Reactie #27 Gepost op: 08 Juni 2004, 15:55:46 »

Ik doe al jaren aan Capoeira, en er is geen manier om te split en/of spagaat te kunnen voor iedereen, het enige wat je moet weten is welke spieren je moet trainen en waar die zitten, als je dat weet moet je voor jezelf bezig gaan, zelf oefeningen doen waarbij jij die spieren voelt die je moet voelen, niet bij iedereen horen dezelfde oefeningen, ik heb de spilt en spagaat geleerd door push ups te gaan doen(klinkt lekker heel vaag en dat is het ook haha) maar later ging het mij niet om de pushups maar om de bewegingen die ik erbij deed en het bleek dus dat ik daarmee mn spieren goed trainde, en nu doe ik pushups in de spagaat Tongue gewoon in de spagaat gaan zitten en dan handen naast leggen en optillen maar maar houd je rug wel recht en hou de spagaat instand en een goede warming up is daarbij heel belangirjk anders heb je kans op kramp...
suc7 Tongue
artiestjenikki
Gast
« Reactie #28 Gepost op: 11 Juni 2004, 17:05:27 »

radslag handstand en flikflak kun je ook wel leren zonder op turnen te zitten. Ik doe niet aan turnen en kan ook spagaat (stuk verder dan dat ook) handstand radslag en flikflak.
Handstand moet je gewoon tegen de muur proberen en radslag gewoon buiten op het gras daarvoor hoef je echt niet op turnen te zitten. En split en spagaat kun je echt goed leren als je in spreizit gaat zitten en helemaal naar voren leunt met benen plat op de grond, dan naar links en rechts (is al eerder beschreven) zo heb ik de spagaat in een paar weken geleerd(ben nu 15) Spagaat met linker been kan ik al vanaf mijn 7de maar spagaat met rechter been ben ik paar weken geleden pas mee begonnen en kan ik nu ook. Gewoon heeel goed blijven oefenen! echt het lukt vanzelf:) Doorzetten!
John
Gast
« Reactie #29 Gepost op: 17 Juni 2004, 15:08:08 »

Hoi allemaal;

Ik ben John, 33(!) jaar en ben nog steeds in staat een spagaat of split te doen.

Ff een verhaaltje met tips voor mensen die lenig of nog leniger willen worden:
Voor alles t.a.v. lenigheid geldt: hoe vaker hoe beter.
Wij nederlanders hebben vaak de neiging alles snel te willen doen. Rekken en maar rekken, met veel spierpijn is dan vaak het gevolg.
Ik heb vroeger 6 jaar geturnd. Ik vond lenigheid naast de reguliere kuren erg leuk. Ik ben niet hypermobiel, maar nog wel vrij lenig. Ik kan dus spagaat, zowel links als rechts, en split. Ik heb door de jaren dat ik dat al kan, nog een geringe warm-up nodig om dit te doen.
Ook kan ik mijn benen in mijn nek leggen maar ook vrij ver achterover buigen, tot mijn kuiten tegen mijn hoofd.
Het lijkt misschien een lul-verhaal, van jaja dat zal wel, maar het is echt waar.

Daarom een tip voor meiden die spagaat willen leren:
Neem de tijd is de eerste vuistregel.
Train het liefst iedere dag. Een uur per dag is niet uitgesloten. Rek zover als je kunt, maar langzaam, en blijf er rustig ademhalend even in zitten en kom langzaam omhoog. Dit herhaal je zolang als je kunt volhouden. Zorg voor een zeer goede warm-up. Tja, en spagaat leren zal sneller gaan dan bv je wervelkolom achterover buigen.
Je moet het echt willen, dan lukt het, maar denk niet dat je het binnen 1 maand kunt. Als je goed gecontroleerd en zeer regelmatig traint, kun je de spagaat/split tussen de 3 tot 6 maanden vrij redelijk. Dat is afhankelijk van je aanleg. Het buigen van je wervelkolom duur langer; denk aan jaren. Er zijn mensen in circussen die kunnen hun kont op hun hoofd zetten. Meet je daar niet mee, deze mensen zijn vaak hypermobiel, en hoefden voor een spagaat of vogelnestje nooit te oefenen. Mocht je dit toch willen kunnen: oefenen, oefenen, oefenen. Iedere dag weer. Na een jaar zullen je hoofd en je voeten elkaar wel ontmoeten... Dan de rest nog.

Groeten, wees zoorzichtig!
John.
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 35   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Het Forum Fysiomanueel is een onderdeel van de website Fysiotherapeutisch Centrum Knieriem en van Bergen | disclamer