Ik heb ook vaak last van diezelfde plek, alleen dan rechts (dus ook vlak naast/onder het schouderblad). Vader (arts) zei dat het mijn trapezium was en dat het vaak voorkwam met mensen met een zittend beroep. Bij mij was/is het vooral:
- Lang achter de computer de computer zitten
- Lang autorijden
- Tennis
Merkte dat 2 dingen belangrijk waren: 1. arm gestrekt en lichte bewegingen maken (gedurende langere tijd) 2. hoofd/nek langere tijd voorover buigen
Het is bij mij een stuk minder geworden door goede maatregelen te nemen, maar echt helemaal er van af gekomen ben ik nooit (nu bijvoorbeeld met iemand anders naar spanje gereden in 2 dagen en nu al de hele week last van)
- Een goede zithouding, zowel bij computer als bij studeren. O.a. rechte rug en scherm op ooghoogte zodat de nek volledig recht bleef. Boek zet ik op een soort standaard zodat een stuk minder hoef te buigen.
- Bij studeren of lezen mijn hoofd bijna recht t.o.v. mijn rug houden ipv voorover gebogen.
- Stuur lager zetten in de auto en regelmatig even wisselen van manier waarop ik het stuur vast heb. Op rustige stukken alleen met linkerhand sturen (voor jou dus rechterhand) en de andere arm laten rusten.
- Een zwaarder racket nemen (alleen van toepassing als je aan een racketsport doet natuurlijk), moet je even aan je trainer vragen (of een expert) hoe je daar je speelstijl op moet aanpassen. Bij Tennis zorgt het voor meer snelheid in de bal en vloeiender slagen, ten koste van controle en snelheid van de slag.
- Ik had 2 oefeningen maar weet niet meer hoe ze heten. Ze waren in ieder geval allebei voor de trapezium/bovenrug (in twee verschillende richtingen, bij een van beide voelde ik de plek enorm)
- 1-2x per dag eventjes (minder dan 5 min.) masseren door mijn toenmalige vriendin of mijn broertje. Beste werkte bij mij schouderblad volgen tot bovenaan-links en dan iets naar links en onder en flink drukken en zachtjes naar boven en onder bewegen. Dit hielp vooral tijdelijk enorm en was prettig als het op een gegeven moment erg pijn deed)
Hoop dat je er wat aan hebt!