Dry Needling

Dry needling is een innovatie vorm van fysiotherapie. Dry needling is geen behandeling op zich, maar wordt ingezet als een onderdeel van de behandeling. Dry needling wordt gebruikt binnen de manueeltherapeutische, sportfysiotherapeutische en bekkenfysiotherapeutische behandeling.

Dry needling is bedoeld voor mensen met (chronische) spierklachten (myofaciale klachten). Myofasciale klachten, ook wel het myofasciaal pijn syndroom (MPS) genoemd, is pijn en stijfheid als gevolg van triggerpoints in spieren.
Essentieel voor de behandeling van MPS zijn de zogenoemde triggerpoints in de spieren. Myofasciale triggerpoints zijn kleine verhardingen in een spier (ter grootte van een erwt), die zorgen voor uitstralende pijnklachten.

Dry Needling

Wat is dry needling?

Dry needling is het inbrengen van een ‘droge’ naald in de aangedane spier of spieren. “Droge” naald wil zeggen, zonder toevoeging van medicatie. Het concept is gebaseerd op anatomische en neurofysiologische en biochemische principes en valt niet onder de klassieke acupunctuur behandelingen. Er wordt dus geen medicatie geïnjecteerd met de naald, er wordt alleen geprikt in het triggerpoint.

Een triggerpoint zorgt ervoor dat in de spier een strakke band ontstaat. Het triggerpoint is het meest pijnlijke punt in deze strakke band. Hierdoor functioneert de spier minder goed en verkrampt plaatselijk.

Behalve pijn kan er ook spierzwakte en bewegingsbeperking ontstaan. Naast lokale drukpijn wordt ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. Hieronder staat een voorbeeld van ‘lage rug’ pijn vanuit een bilspier.

De verkramping die veroorzaakt wordt door het triggerpoint verdwijnt wanneer de spiervezels samentrekken. Dit gebeurt door het prikken met een naald in het triggerpoint. Hierdoor wordt een local twitch response (LTR) opgewekt en ontspant de spier zich direct en langdurig. De spierstofwisseling herstelt daardoor en de pijn, veroorzaakt door het triggerpoint verdwijnt.
Het resultaat van dry needling is vaak een snelle en directe pijnvermindering en een verbeterde bewegingsvrijheid en van de betrokken spieren en gewrichten.

Voor welke klachten is dry needling geschikt?

Veel klachten die veroorzaakt worden door triggerpoints kunnen worden behandeld met dry needling. U kunt denken aan:

• hoofdpijn;
  • lage rugklachten;schouderklachten;
  • tennis– of golfers elleboog;
  • achillispeesklachten;
  • shint splints e.d.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn ‘op afstand’;
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten;
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en);
  • pijn-ontwijkend gedrag (u gaat ‘anders’ bewegen);
  • hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp

Of dry needling ook uw klacht kan verhelpen, moet blijken tijdens de screening en/of de intake en het onderzoek maar is tevens afhankelijk van uw eigen inzet.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.
De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Wat voelt u tijdens de behandeling?

Het inbrengen van het naaldje voelt u niet of nauwelijks.
Als het triggerpoint wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dat gaat zo snel, dat u meestal even schrikt. Het geeft kortdurend een soort ‘kramp’ gevoel en soms kan het wat pijnlijk aanvoelen. Als u daarbij uw bekende pijn voelt, dan is de kans zeer groot dat het een positief effect oplevert. De spier wordt soepeler, de bewegelijkheid vergroot en de pijn kan al direct minder zijn. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.
Soms voelt u dat u het warm krijgt en zelfs een beetje gaat transpireren. Sporadisch komt het voor dat u zich een beetje naar voelt. Niet om u daar zorgen over te maken, dit verdwijnt ook snel weer.

In de eerste behandeling zullen we ons beperken in het aanprikken van meerdere spieren om even uw reactie te testen.

Opleiding

Fysiotherapeuten scholen zich in de dry needling methode middels een aantal cursussen:

• Een cursus voor de behandeling van de spieren van arm en been;
  • Een cursus voor de behandeling van de spieren rond de wervelkolom;
  • Een aanvullende cursus voor de kaakregio en de ‘hoofdpijn’ patiënt.

De fysiotherapeuten die de scholing gevolgd hebben, staan op de website van [Externe link]dryneedling.nl.